Παρασκευή 16 Δεκεμβρίου 2016

Αντώνης Κατινάρης (1931~1999) "Ο Σολίστας απ' την Κρήτη"

Katinaris Antonis 
Ο Αντώνης Κατινάρης γεννιέται στα Χανιά το 1931 από γονείς Μικρασιάτες που είχαν φτάσει στην Κρήτη μετά την καταστροφή...

Είναι το πρώτο παιδί της οικογένειας του, θα ακολουθήσουν πέντε ακόμη τέκνα, τρία κορίτσια και δύο αγόρια . Ο πατέρας του ήταν εργάτης στο λιμάνι των Χανίων αλλά -λόγω και της καταγωγής του- είχε έφεση και αγάπη για τη μουσική και το τραγούδι.
Σε ηλικία μόλις οκτώ ετών ο μικρός Αντώνης αρχίζει να σκαλίζει το μπουζούκι του θείου του με αντάλλαγμα να σκάβει και να περιποιείται τον κήπο του. Παράλληλα ξεκινά να μαθαίνει κάποια (πολλά) πράγματα πάνω στο όργανο από έναν κουρέα, τον *Νικο Σαρημανώλη, που υπήρχε στην γειτονιά του!.

Χανιά - Κρήτη
*(Ο Νικος Σαρημανωλης ενας από τους τελευταίους ρεμπέτες μπουζουκτσήδες των Χανίων!.
Μικρασιατης στην καταγωγη ο Νικος Σαρρημανωλης γεννηθηκε το 1919. Ητανε κουρεας στο επαγγελμα και ειχε το κουρειο του πλαι στην Αγορα. Ο Γιωργος Κουτζογλου (γ.1925) επισης μικρασιατικης καταγωγης πηγε το '37 στο κουρειο του Σ. να μαθει κουρεας και εμαθε μπουζουκι αν και δεν τον αφηνε. Πολυ αργοτερα ο Σαρρημανωλης εγινε δασκαλος. Μετα τον πολεμο επαιξε στην ταβερνα στου Λαμπαθέ κοντα στο σπιτι του, στου Μπόλαρη μαζι με τον Κατιναρη και τον σαντουριερη Τσεσμε. Ο Λαμπαθές ειχε την ταβερνα απο το 1945-50 και επαιζε κι αυτος λιγο μπουζουκι και μπαγλαμα. Λενε πως και ο Κατιναρης εμαθε απο το Σαρημανωλη ..)

Ως γνωστόν τα κουρεία εκείνη την εποχή αλλά και για πολλά χρόνια αργότερα λειτουργούσαν ως στέκια συγκεντρωσης ανθρώπων με "καλλιτεχνικές" ανησυχίες, γι' αυτό συχνά στούς τοίχους τους υπήρχαν κρεμασμένες κιθάρες, μπουζούκια ή μπαγλαμάδες . Στα δεκάξι του χρόνια ο νεαρός Αντώνης είναι ήδη επαγγελματίας μπουζουξής. Δουλεύει σε διάφορα μαγαζιά που βρίσκονται διάσπαρτα στην πόλη των Χανίων (Λαμπαθές στην περιοχή Μπόλαρη, Λούκουλος, Τρύφωνας, Μαρίνα κ.ά.).
ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ, ΧΑΝΙΑ ΤΟ 1958, Ο ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΑΤΙΝΑΡΗΣ ΤΡΑΓΟΥΔΑ ΚΑΙ ΠΑΙΖΕΙ, ΔΙΠΛΑ ΤΟΥ ΜΕ ΚΙΘΑΡΑ Ο ΠΟΛΥΜΟΥΣΙΚΟΣ ΜΑΚΗΣ ΖΕΡΒΟΣ!
ΚΡΗΤΗ
Αντώνης Κατινάρης στο κέντρο με τριχορδο! κ.α
Ο ΚΑΤΙΝΑΡΗΣ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ, ΠΡΙΝ ΤΟ '60
Στις 'Μαρίνας' γνωρίζεται με την Μαρία Ρίππη τραγουδίστρια από την Αθήνα, κόρη του σαντουριέρη Γιώργου Ρίππη (φίλος και συνεργάτης του Κώστα Καρίπη, της Ρόζας Εσκενάζυ κ.ά.), η οποία μετά την απώλεια του πατέρα της έχει "κατεβεί" στα Χανιά για να δουλέψει στο εν λόγω μαγαζί. Θα ερωτευτούν, θα παντρευτούν και θα αποκτήσουν τρία παιδιά!.
" Χανιά 8-11-1958 Ενθύμιο από τάβλι μεταξύ Τάσου και Κατινάρη με διαιτητή τον Μάκη Ζερβό. Νικητής του αγώνα ο Τάσος ο ντραμίστας με σκορ 2-1 Φύγαμε γιατί έβγαινε το πρόγραμμα και η παρτίδα δεν τέλειωσε.. "
(αυτά έγραψε πισω απο την φωτογραφία ο πολυμουσικος Μάκης Ζερβός, που παρακολουθούσε τότε με αγωνία το παιχνίδι δίπλα στον Αντώνη Κατινάρη, στο κεντο "Συντριβανι". Ο Τασος ειναι ο γιος του αφεντικού και έπαιζε ντραμς στην ορχήστρα. Η φωτογραφία χαρίστηκε στην κόρη του Αντώνη Κατινάρη, Μαρια).


Στα λαϊκά κέντρα των Χανίων καταφθάνουν περιστασιακά καλλιτέχνες από την Αθήνα στα λεγόμενα "εξτρά" τους, όπως η Ρίτα Σακελλαρίου, ο Λουκάς Νταράλας, ο Γιώργος Τσιμπίδης, Ιορδανης Τσομιδης, η Καίτη Γκρέυ κ.ά. με τους οποίους ο Κατινάρης γνωρίζετε, κανει φιλιες και συνεργάζεται μαζί τους!.
 Στις αρχες της δεκ: του΄60 ο Κατινάρης, φτασμένος και αναγνωρισμένος στα Χανιά, έρχεται στην Αθήνα αναζητώντας μια καλύτερη τύχη και διέξοδο στις μουσικές του αγωνίες.. Μένει με την οικογένειά του στο Αιγάλεω στην οδό Κρήτης(!).
 Μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα εδραιώνει την φήμη του σαν εκτελεστής -άριστος χειριστής του τρίχορδου και του τετράχορδου στη συνέχεια- και ύστερα από ένα βραχύβιο πέρασμα από την RCAVictor του Ορφανίδη όπου ντουετάρισε με τον Τσιμπίδη, καθιερώνεται ως μόνιμος σολίστας στην Columbia παίζοντας πρώτο-δεύτερο μπουζούκι μαζί με τον Σπύρο Λιόση και άλλους δεξιοτέχνες!.

"Αν δεν πιεις νερό από τη ρίζα σου δεν πρόκειται να ξεδιψάσεις.."
... Αντώνης Κατινάρης. (Αρχείο της κόρης του Μαριας Κατινάρη)

1963 _ κεντρο "Ροσινιολ"
Αντ. Κατιναρης, Γαβαλας, Ρια Κουρτη και ο Απ. Καλδαρας !!!!
(Αρχειο Ριας Κουρτη)
Παράλληλα εργάζεται σε γνωστά νυχτερινά κέντρα (Σπηλιά του Παρασκευά, Περιβόλας, Καν Καν κ.ά.) συνοδεύοντας τον Πρόδρομο Τσαουσάκη, το Μπιθικώτση, τον Αγγελόπουλο, τον Μενιδιάτη κ.ά. και βέβαια τον Γαβαλά με τον οποίο θα έχουν και στενή, πολύχρονη συνεργασία!.
Μαζί θα συνυπάρξουν στο πάλκο του Τζίμη του Χοντρού στην Αχαρνών, στην Τριάνα του Χειλά στην Συγγρού, στου Κασιδάκη κ.ά *καθώς και σε αρκετές κινηματογραφικές ταινίες που ως συνήθως διανθίζονταν από σκηνές γλεντιού σε λαϊκά μαγαζιά.
Κέντρο "Τζίμης ο Χονδρός" 1963, με Γαβαλα, Χρηστάκη κ.α. Το ντουέτο στα μπουζούκια Αντώνης Κατινάρης και Σπύρος Λιοσης "Σπύρακης" ήταν το πρώτο δυνατό δίδυμο του Πάνου Γαβαλά.

Το δίδυμο του Γαβαλα, μπουζούκια Σπύρος Λιοσης και Αντώνης Κατινάρης. 1964 , σκηνή από την ταινία "Πικρή μου αγάπη" Δες

"Σπηλιά Παρασκευά" 1966, με Μπιθικωτση και μπουζούκια το δίδυμο Κατινάρης - Λιοσης



1962 κέντρο "Αστέρια" στο Πανόραμα Θεσσαλονίκης
Από αριστερά. Λιοσης, Κατινάρης, Γαβαλας, Ρία Κούρτη,Τάσος Κουλούρης και Στέλιος Κορσαβίδης στο ακορντεόν
(Ο Στέλιος Κορσαβίδης έχει γράψει το "Δεν με πονάς", που πρωτοτραγούδησε ο Γαβαλάς. Ζει και βασιλεύει στην Αμερική.)
Γρήγορα περνάει και στην δισκογραφία με κορυφαίους ερμηνευτές να ερμηνεύουν συνθέσεις του. Ιδιαίτερα αποδοτική θα είναι η σύμπραξη του με την Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου "Γρια" αλλά και άλλους διακεκριμένους στιχουργούς της θρυλικής εποχής των 45αριών -και όχι μόνο- όπως οι Χαράλαμπος Βασιλειάδης, Θάνος Σοφός, Νίκος Δαλέζιος κ.ά. Σημαία του αποτελεί το τραγούδι Τι να σου κάνει μια καρδιά, πάνω σε στίχους της "γριας" που τραγούδησε το 1966 ο Μπιθικώτσης (Columbia, SCDG-3612).
..Το συγκεκριμένο κομμάτι τόσο ως προς το στίχο όσο και ως προς τη μελωδία αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα της προσπάθειας των λαϊκών δημιουργών να συμπορευτούν με το ύφος και την τεχνοτροπία των λεγόμενων έντεχνων τραγουδιών που ανθούσαν στην δισκογραφία εκείνη την περίοδο. Η καταξίωση στο χώρο του και η "μποέμ ζωή" και νοοτροπία του Κατινάρη θα έχουν σαν συνέπεια να χωρίσει με τη σύζυγό του. Εκείνη έχοντας διακόψει την ενασχόλησή της με το τραγούδι, μετά τον χωρισμό τους, επιστρέφει και πάλι στο πάλκο και τις ζωντανές εμφανίσεις. Στα κατοπινά χρόνια ο Κατινάρης θα συνδεθεί με την ερμηνεύτρια και στιχουργό Σία Ροζάκη με την οποίαν θα αποτελέσουν ζευγάρι στη ζωή και το τραγούδι. Μαζί θα καταθέσουν εκτός από μικρούς δίσκους 45 στροφών (Ένας άντρας ψεύτης , Σ' είδα να χάνεσαι κ.ά) και ολοκληρωμένα άλμπουμ με πρωτόλειο υλικό (Αστα Να Πάνε, Columbia, 1974) και επανεκτελέσεις (12 Επιτυχίες, Relans, 1982). Πρέπει να σημειωθεί ότι ο Κατινάρης μπήκε στα "πράγματα" σε μια περίοδο όπου τα "πόστα" τουλάχιστον όσον αφορά τη δισκογραφική παραγωγή ήταν πιασμένα από γνωστούς και καταξιωμένους δημιουργούς και εκτελεστές!..
Εν τούτοις χάρη στο ταλέντο του κατάφερε να διακριθεί και να ανεβεί τα σκαλοπάτια της επιτυχίας . Ακόμα και προς τα τέλη του '60 και αρχές του '70 όπου πολλοί ονομαστοί λαϊκοί συνθέτες "αποδεσμεύονται" από τις μεγάλες εταιρίες εκείνος εξακολουθεί να δισκογραφεί για λογαριασμό της Columbia.
..Ταυτόχρονα εξακολουθεί να αφήνει το στίγμα του σαν μουσικός και σαν ενορχηστρωτής παίζοντας μεταξύ άλλων στα lp's 12 Φύλλα της Καρδιάς (1971) και Παλιά Μεράκια (1973) με ερμηνευτή το Σταμάτη Κόκοτα που συμβάλλουν καθοριστικά στην αναβίωση του ρεμπέτικου. Το 1973 κυκλοφορεί ο μεγάλος δίσκος 33 στροφών με τίτλο "Μπαγλαμάδες Και Μπουζούκια" με ερμηνευτή τον Στρ. Διονυσίου και δώδεκα συνθέσεις του Κατινάρη σε στίχους Θ. Σοφού απ όπου ξεχώρισε το ομότιτλο τραγούδι αλλά και το εξαιρετικό "Στο κάτω κάτω σ' αγαπώ". Την επόμενη χρονιά, πάντα σε στίχους Σοφού, ο Κατινάρης υπογρέφει για τον Στ. Κόκοτα το lp Συναναστροφές από που προέκυψε το σουξέ Και εν τω μεταξύ και το άλμπουμ "Νεώτερα κι Ανώτερα" με τους Στρ. Διονυσίου, Πόλυ Πάνου και Σία Ροζάκη .
..Το 1975 Εκδίδεται ένας ακόμη πολυσυλλεκτικός δίσκος του Κατινάρη με τίτλο "Αυταπάτες" και ερμηνευτές τους Πόλυ Πάνου, Λευτέρη Μυτιληναίο και Κωστή Χρήστου. Με τον προσωπικό δίσκο "Άστα να Πάνε" της επόμενης χρονιάς ολοκληρώνεται ο κύκλος του Κατινάρη στην Columbia.
..To 1978 o Κατινάρης υπογράφει στην Polyphone το lp "Μπουζουκοκελαϊδίσματα" που ερμηνεύει ο δυναμικά ανερχόμενος τότε Κώστας Κόλλιας. Από αυτή τη δουλειά θα βγούν τα σουξέ "Δώδεκα η ώρα νταν" σε στίχους Τάκη Κωλέττη , "Γυρνώ ξενύχτης" σε στίχους Γιάννη Κιούρκα , "Κι αν έγινα κουρέλι" σε στίχους Σίας Ροζάκη κ.ά. Η απρόσμενη φυγή του Κόλλια από τη ζωή στις 4/6/1980 σε "περίεργο" τροχαίο δυστύχημα θα κλονίσει τον Κατινάρη αφού στο πρόσωπό του είχε βρει έναν στιβαρό ερμηνευτή, ιδανικό εκφραστή των ορθόδοξων μελωδιών του που πατούσαν πάνω στα βήματα του σμυρνέϊκου, ρεμπέτικου και μετέπειτα κλασικού λαϊκού τραγουδιού..
..Το ίδιο είχε συμβεί και νωρίτερα με το χαμό της Παπαγιαννοπούλου στις 7/1/1972 με την οποία είχαν δεσμούς φιλίας και αλληλοεκτίμησης, πέραν από την αποδοτική συνεργασία τους στην δισκογραφία. Δεν είναι τυχαίο ότι για τρία- τέσσερα συνεχόμενα χρόνια ο Κατινάρης θα σιωπήσει.. Θα επιστρέψει στα στούντιο το 1982 δίνοντας τραγούδια στο συνεχιστή κατά μια έννοια αυτής της «αρρενωπής» ερμηνευτικής σχολής, Γιώργο Μαργαρίτη, στο προσωπικό του άλμπουμ "Άκου Τι Θα Πω" απ' όπου το ομώνυμο τραγούδι σε στίχους Μάρως Μπιζάνη έγινε μεγάλη επιτυχία..
..Ο Κατινάρης βλέποντας τα δεδομένα να αλλάζουν στο χώρο του τραγουδιού με τον παραγκωνισμό των δημιουργών και την απόλυτη προβολή των ερμηνευτών-αστέρων, και θέλοντας να έχει τον απόλυτο έλεγχο στην δουλειά του στήνει την δική του δισκογραφική εταιρεία. Το όνομά αυτής Relans με έδρα την Μεσογείων, απέναντι από Ραδιομέγαρο της ΕΡΤ, στην Αγία Παρασκευή. Ήδη από τα πρώτα χρόνια του '70 έχει αποσυρθεί από τα μαγαζιά εκδηλώνοντας την αντίθεσή του στα νέα σταθμά και μέτρα της διασκέδασης και της νύχτας. Η επιχειρηματική του προσπάθεια θα έχει άδοξο τέλος και έκτοτε ο Κατινάρης θα εγκαταλείψει ουσιαστικά και την δισκογραφία παρά τις δελεαστικές προτάσεις που θα έχει κατά καιρούς και την αναγνώριση που χαίρει στην μουσική πιάτσα. Το παιχνίδι που παιζόταν πια γύρω από τη μουσική και η εμπορική "οπτική" της δεν του ταιριάζει..
..Προτιμά να ζει "απομονωμένος" στο σπίτι του στη Νέα Μάκρη εξακολουθώντας να δημιουργεί. Μοναδικές εξαιρέσεις ο πολυσυλλεκτικός δίσκος "Λαϊκό Πάλκο" με τους Γιάννη Κόλλια, Σόφη Κωνσταντάκη, Δημήτρη Ξενίδη (Polyphone, 1987) και "Για σας Τα Διάλεξα" με ερμηνευτή τον φίλο και συνεργάτη του Στ. Κόκοτα (WEA, 1994). Έφυγε απ' τη ζωή στις 28 Οκτώβριου του 1999. H κόρη του Μαρία, καλή τραγουδίστρια, αποτελεί την συνέχειά του στο τραγούδι. Άλλωστε και ο ίδιος ο Κατινάρης ήταν σωστός ερμηνευτής και ωραίος σεγοντίστας.
[Μερος απο αρθρο του Κώστα Μπαλαχούτη περιοδικό "Δίφωνο" Αυγουστος 2005]

Το ντουέτο Αντώνης Κατινάρης και Σπύρος Λιοσης
ήταν το πρώτο δυνατό δίδυμο του Πάνου Γαβαλά!!
Εδω μαζι τους ειναι και ο μεγαλος Βασιλης Τσιτσανης!!
-ακόμα ξεχωρίζουν: Μπέμπα Φινετη (τραγουδι), στο πιάνο η Ευαγγελια Μαργαρωνη και Στο ακορντεόν ο Γιωργος Κοινουσης!
Αντώνης Κατινάρη, Σπύρος Λιοσης, Γαβαλάς, Κουρτη.
Στο ακκορντεόν διακρίνεται ο Βασίλης Βασιλειάδης


Απόστολος Καλδαρας, Μιχάλης Μενιδιάτης και ανάμεσα τους ο ηθοποιός "το παιδί του λαού!" Νίκος Ξανθοπουλος!
- (ακορντεόν) Βασίλης Βασιλειαδης!, τέρμα αριστερά (μπουζούκι) Αντώνης Κατιναρης, δίπλα του ο Σπύρος Λιοσης (μπουζούκι!), η Φουλη Δημητριου και άλλοι!..
(από ελληνική ταινία!)
Αντώνης Κατινάρης (με μπαγλαμαδακι) με την Ρία Κούρτη, το 1966-'68 περίπου στην «Τριάνα του Χειλά».

Στην «Τριάνα του Χειλά», ο Πάνος Γαβαλάς, μαζι με; Αντώνης Κατινάρης, ...

Στου Τζιμη του Χονδρου, στην Αχαρνών, το 1962 περίπου.. Από δεξιά, μπροστά: Αντώνης Κατινάρης, Πανος Γαβαλας, Γιαννης Καραμπεσίνης. Στο μικροφωνο ειναι η Πολυ Πανου με Χρηστακη.

Του Ντερβίση οι πενιές..
Το όνομα και η τέχνη του δεξιοτέχνη του μπουζουκιού και συνθέτη Αντώνη Κατινάρη κρύβονται πίσω από σπουδαία τραγούδια, εξαιρετικές μελωδίες και ταξίμια.


Δεν είναι τυχαίο ότι η εργογραφία του αριθμεί εκατό και πλέον τραγούδια σε δίσκους 45 στροφών και αρκετά προσωπικά lp, με ερμηνευτές πρώτης γραμμής, όπως Γρηγόρης Μπιθικώτσης, Γιώτα Λύδια, Πόλυ Πάνου, Κάιτη Γκρέυ, Μανώλης Αγγελόπουλος, Βαγγέλης Περπινιάδης, Πάνος Γαβαλάς, Στράτος Διονυσίου, Μιχάλης Μενιδιάτης, Ρίτα Σακελλαρίου, Χαρούλα Λαμπράκη, Σταμάτης Κόκοτας, Μανώλης Μητσιάς, Κώστας Κόλλιας, Γιώργος Μαργαρίτης κ.ά.

Από τις παραπάνω συμπράξεις προέκυψαν δυνατά και διαχρονικά σουξέ, όπως τα Τι να σου κάνει μια καρδιά, Του ντερβίση το πιοτό, και Αγωνία και καημός, σε στίχους Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου, Μ’ έκανε η αγάπη σου ξενύχτη, σε στίχους Χαράλαμπου Βασιλειάδη, Μπαγλαμάδες και μπουζούκια, Και εν τω μεταξύ, Στο κάτω κάτω σ’ αγαπώ, σε στίχους Θάνου Σοφού, Δώδεκα η ώρα νταν, σε στίχους Τάκη Κωλέττη, Άκου τι θα πω, σε στίχους Μάρως Μπιζάνη, κ.ά. Αμέτρητες είναι οι συμμετοχές του Κατινάρη ως εκτελεστή σε κομμάτια επιφανών συνθετών, όπως των Βασίλη Τσιτσάνη (Τα ξένα χέρια), Απόστολου Καλδάρα (Στ’ Αποστόλη το κουτούκι), Πάνου Γαβαλά (Μακριά μου να φύγεις), κ.ά. .


Αντώνης Κατινάρης, Σία Ροζάκη, Λελα Παπαδοπουλου, Μοσχονάς, Μαρκοπουλου κ.α. Δεκαετία του '70.

Αντώνης Κατινάρης, Σία Ροζάκη LP ‎"Άστα Να Πάνε" (Columbia-1974)



Η Μαρία Κατινάρη στο "Ντουζένι" 1996 - '97, όπως γράφει στο λογαριασμό της: « Στο ιστορικό "Ντουζένι" κάτω από την Ακρόπολη με το καλύτερο πάλκο της Αθήνας ζήσαμε μεγάλες στιγμές ... από αριστερά: Αλκης Μαύρος, Κώστας Παπαδόπουλος, Γιάννης Ζερβίδης, Μπάμπης Γκολές, Μαρία Κατινάρη, Βασίλης Γιαννίσης και Τάσος Νικολής.


ΜΟΥΣΙΚΗ / ΒΙΝΤΕΟ ... ♬♭♬ ♪ 





Copyrights©2016 Design By | Ακάλυπτος