Παρασκευή 16 Δεκεμβρίου 2016

Ζεϊμπέκικο % Στιγμές από τη φωνή της ψυχής - Ο μοναχικός θρήνος (Φωτο)

Η φωνή της ψυχής.. O εσωτερικός θρήνος του άντρα .. Ο μοναχικός χορός που εκφράζει τα συναισθήματα αυτού που τον χορεύει.. ντέρτια, σεβντά, οδύνη, πόνο, ήττα, νταλκά


Ζεϊμπέκικο. Στιγμές από τη φωνή του μπουζουκιού και της ψυχής
Αθήνα 2016 - Μπουζούκι Γιωργος Νταλλης


Οι μάγκες φέρνουν τις βόλτες τους!!..
H καλύτερη ίσως φωτογραφία από ζεϊμπέκικο χορό, 1953. Στο πάλκο με το μπουζούκι είναι ο σύνθετης Γιωργος Λαύκας, διπλά του ο Γιωργος Γοζαδινος στη κιθάρα, (χρόνια συνεργάτης με τον Χιώτη!)
*Στο βάθος καθιστός ο "άγνωστος" νάνος που έχει αποθανατιστεί σε αρκετές φωτογραφίες και ήταν τακτικός θαμώνας των μπουζουκιών!. *Φωτογράφος: Henri Cartier-Bresson
Ο Μιχάλης Γενίτσαρης τραγουδά και ο μάγκας νάνος χορεύει ζεϊμπέκικο! στο μπουζουκι ο Γιωργος Λαυκας! (1952-'53)
Ο Κωστας Καζακος χωρευει ζειμπεκικο! Στο μπουζούκι ο Χρήστος Λαμπρόπουλος, κάπου στα τέλη των '60ς.
Ο ρεμπέτης Λουκάς Νταράλας χορεύει ζεϊμπέκικο! στο "ARIANA" club στο Τελ Αβίβ (Ισραήλ) - Δεκ. '50-'60
Ο ΜΠΑΡΜΠΑ-ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΕΡΝΕΙ ΤΙΣ ΒΟΛΤΕΣ ΤΟΥ. ΣΤΟ ΠΑΛΚΟ Η ΡΙΤΑ ΣΑΚΕΛΑΡΙΟΥ, ΝΙΚΟΣ ΚΑΡΑΝΙΚΟΛΑΣ ΣΤΟ ΜΠΟΥΖΟΥΚΙ!

Γ. Παπαϊωάννου η' "Πατσάς" η' "Ψιλός"
Στο μαγαζί του Παπαϊωάννου στις Τζιτζιφιές, την "Φαληριώτισσα". Ο μπάρμπα-Γιάννης κρατώντας το ρυθμό σ' έναν πελάτη που χορεύει ζεϊμπέκικο. Η σχέση του με το κοινό ήταν παροιμιώδης.Γι' αυτό τον αγαπούσαν όλοι, γιατί τον ένιωθαν δικό τους !!!..

Χορεύοντας ζεϊμπέκικο και ο Τσιτσανης να.. "τις ρίχνει"! Στο 2ο μπουζούκι ο Τασος Αναγνωστου. 
Ο Μανώλης Χιώτης χόρευε από τα καλύτερα ζεϊμπέκικα! Εδώ στο κέντρο του (Χρήστου;) Ζήρου στη Νίκαια οπού τραγουδούσε ο Γρ. Μπιθικωτσης (πίσω του όρθιος με το μπουζουκι). *Υπήρχε και άλλο ένα κέντρο - μαγαζί του Χρήστου Ζήρου το κέντρο «Παράδεισος» στο Αιγάλεω, Θηβών 50, στάση Θεοχαράκη.

"Μπέμπης" και "Ντίλιγκερ"
[Ο Μπέμπης (Δημήτρης Στεργίου) χορεύει (ζεϊμπέκικο) πάνω στο ασπρόμαυρο δάπεδο. Πίσω του διακρίνονται οι ψάθινες καρέκλες και τα τραπέζια κοσμούν τα χαρακτηριστικά τραπεζομάντηλα του Περιβόλα. Πηγή: Βολιότης-Καπετανάκης, (2014). Μουσικό Σεργιάνι: Άλλα 22 «ρεμπέτικα» πορτρέτα.]
*Στο μπουζουκι είναι ο "Ντίλιγκερ" Γιάννης Τατασόπουλος, (κιθάρα ίσως ο Φώτης Μιχαλόπουλος) **Είναι στο Κέντρο "Η Πίνδος" του Αλεξανδριανού το μαγαζί και ΟΧΙ στου "Περιβόλα" που αναφέρετε στου Βολιότη-Καπετανάκη το βιβλίο. ***Ασπρόμαυρο δάπεδο είχε σίγουρα η Πίνδος και ίδιες καρέκλες. Όποιες φώτο έχουμε βρει από του Περιβόλα το δάπεδο φαίνεται μονόχρωμο και είχε διαφορετικές καρέκλες.. Ειναι στην Πίνδο! (1949-'50).
1953 "Χορευτής ζεϊμπέκικου στον Πειραιά" Φωτογραφία του Henri Cartier-Bresson (Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν)
*Στο μπουζουκι διαπιστώσαμε ότι είναι ο Γιάννης Γιάκαλος ή Αριστερός, θείος του δεξιοτέχνη Κώστα Παπαδόπουλου.

Ο Στέφανος Μιλάνος χορεύει ζεϊμπέκικο (Βόλος, 29-11-1964)
Ο Μάνος Χατζιδάκις (1925 - 1994) χορεύει ζεϊμπέκικο! ..και πως να μη ρίξει τις βόλτες του όταν ακούει πενιές από τον Γιώργο Ζαμπέτα και τον Στελιο Μακρυδάκη!!.
*Οι δυο γίγαντες, Χατζιδάκις - Ζαμπέτας, έχουν αυτοσχεδιάσει θεικές μελωδίες!!!..
"Το γεράκι της πίστας" Στράτος Διονυσίου χορεύει ζεϊμπέκικο.
Ο Γιάννης Τσαρούχης χορεύει ζεϊμπέκικο (1961). Του Γάλλου φωτογράφου Henri Cartier-Bresson.

"Χάραμα... Ο Στέλιος Κερομύτης στην ¨τρίχα¨ φέρνει τις βόλτες του υπο την πενιά του Τσιτσάνη.."

ΡΕΜΠΕΤΙΚΟ & ΡΟΚ: ο Παύλος Σιδηρόπουλος χορεύει ζεϊμπέκικο στο κέντρο ΚΑΛΑΜΠΑΚΑ ενώ τραγουδά η Ρένα Ντάλμα. Η φωτογραφία πιθανότατα του 1967 (Απόκριες) -Αρχείο Μ.Νταλούκα
Νίκος Κούρκουλος - Ζεϊμπέκικο
Τα μπουζούκια στα κοσμικά σαλόνια: Γνήσιος μάγκας της δεκαετίας του ’50 χορεύει «ζόρικο» ζεϊμπέκικο, στη μύτη του παπουτσιού, σε κοσμικό νυχτερινό κέντρο της πρωτεύουσας.

Αυτοτραυματισμός μαγκα!: με παρουσία άλλων, από προσωπικό μεράκι ( διαθέσεις ”επίδειξης”, ή και από ψυχικό ξεχείλισμα) - η' και αυτοτραυματισμός άνευ κοινού που λειτουργεί αυτο-λυτρωτικά για να απαλλαγεί το άτομο από εσωτερικά φορτία ή το βρασμό ψυχής που το οδηγεί στο χτύπημα ενός άλλου προσώπου..
<Από το βιβλίο του Ηλία Πετρόπουλου - Ρεμπετολογία. Σκίτσο Α. Καναβάκη>


- Κανε και καμιά φιγούρα καλή!.. έτσι αδερφάκι μου! όπα!..




ΚΩΣ - ΖΕΪΜΠΕΚΙΚΟΣ ΧΟΡΟΣ ΜΕ ΤΡΑΠΕΖΙ - 1956
Μια παρεα γλενταει καθως το μπουζουκι τους βαζει στο ρυθμο 1951

Χίος - 1963 στο κέντρο διασκέδασης «Τρεις Μύλοι».. Χορεύει ζεϊμπέκικο ο Θεόδωρος Ξενάκης (ζει στην Αμερική), στο μπουζουκι ο Δημήτρης Μπαζάκας ή "Μητσαρας".

(1954) από την Ελλ. ταινία "Οι παπατζήδες". Σπύρος Καλφόπουλος, Δέσποινα Μαρικιά, στην κιθάρα ο Θανάσης Ευγενικός "Σαμιωτης" και ο ναύτης δίνει την παραγγελιά του, για να ρίξει τις βόλτες του!
(1954) Σπύρος Καλφόπουλος, Δέσποινα Μαρικιά, στην κιθάρα ο Θανάσης Ευγενικός "Σαμιωτης" και ο ναύτης φέρνει τις βόλτες του!
Ζεϊμπέκικο

στου Τσιτσανη μια βραδιά!


Στο μπουζούκι ο Β.Τσιτσανης !

Ο Γ. Ξινταρης χορευει ζεϊμπέκικο και στο μπουζουκι ο Μ. Γενιτσαρης! (απο την τηλ.σειρα "Μινορε της αυγης" )
Μία ακουαρέλα του Νίκου Μάθεση "Τρελακια", ζωγραφισμένη το 1972

*και από κάτω ένα άρθρο της εφημερίδας ΤΑ ΝΕΑ, 14/09/2002 (του Διονύση Χαριτόπουλου)
"Ο μοναχικός θρήνος"
 Το ζεϊμπέκικο δύσκολα χορεύεται. Δεν έχει βήματα· είναι ιερατικός χορός με εσωτερική ένταση και νόημα που ο χορευτής οφείλει να το γνωρίζει και να το σέβεται.
Είναι η σωματική έκφραση της ήττας. Η απελπισία της ζωής. Το ανεκπλήρωτο όνειρο. Είναι το «δεν τα βγάζω πέρα». Το κακό που βλέπεις να έρχεται. Το παράπονο των ψυχών που δεν προσαρμόστηκαν στην τάξη των άλλων.
Το ζεϊμπέκικο δεν χορεύεται ποτέ στην ψύχρα ει μη μόνον ως κούφια επίδειξη. Ο χορευτής πρέπει πρώτα «να γίνει», να φτιάξει κεφάλι με ποτά και όργανα, για να ανέβουν στην επιφάνεια αυτά που τον τρώνε.
Η περιγραφή της προετοιμασίας είναι σαφής:
Παίξε, Χρήστο, το μπουζούκι,
ρίξε μια γλυκιά πενιά,
σαν γεμίσω το κεφάλι,
γύρνα το στη ζεϊμπεκιά.
(Τσιτσάνης)
Ο αληθινός άντρας δεν ντρέπεται να φανερώσει τον πόνο ή την αδυναμία του· αγνοεί τις κοινωνικές συμβάσεις και τον ρηχό καθωσπρεπισμό. Συμπάσχει με τον στίχο ο οποίος εκφράζει σε κάποιον βαθμό την προσωπική του περίπτωση, γι' αυτό επιλέγει το τραγούδι που θα χορέψει και αυτοσχεδιάζει σε πολύ μικρό χώρο ταπεινά και με αξιοπρέπεια. Δεν σαλτάρει ασύστολα δεξιά κι αριστερά· βρίσκεται σε κατάνυξη. Η πιο κατάλληλη στιγμή για να φέρει μια μαύρη βόλτα είναι η στιγμή της μουσικής γέφυρας, εκεί που και ο τραγουδιστής ανασαίνει.
Ο σωστός χορεύει άπαξ· δεν μονοπωλεί την πίστα. Το ζεϊμπέκικο είναι σαν το «Πάτερ Ημών». Τα είπες όλα με τη μία.
Τα μεγάλα ζεϊμπέκικα είναι βαριά, θανατερά:
 Ίσως αύριο χτυπήσει πικραμένα
του θανάτου η καμπάνα και για μένα.
(Τσιτσάνης)

Τι πάθος ατελείωτο που είναι το δικό μου,
όλοι να θέλουν τη ζωή κι εγώ το θάνατό μου.
(Βαμβακάρης)

Το ζεϊμπέκικο δεν σε κάνει μάγκα*· πρέπει να είσαι για να το χορέψεις. Οι τσιχλίμαγκες με το τζελ που πατάνε ομαδικά σταφύλια στην πίστα εκφράζουν ακριβώς το χάος που διευθετεί η εσωτερική αυστηρότητα και το μέτρο του ζεϊμπέκικου.
Το ζεϊμπέκικο δεν χορεύεται σε οικογενειακές εξόδους ή γιορτές στο σπίτι· απάδει προς το πνεύμα. Πόσο μάλλον όταν υπάρχουν κουτσούβελα που κυκλοφορούν τριγύρω παντελώς αναίσθητα.
Είναι χορός μοναχικός.
Όταν το μνήμα χάσκει στα πόδια σου, ο τόπος δεν σηκώνει άλλον. Είναι προσβολή να ενοχλήσει μια ξένη κι απρόσκλητη παρουσία. Γι' αυτό κάποιοι ανίδεοι αριστεροί διανοούμενοι ερμήνευσαν την επιβεβλημένη ερημία του χορού με τα δικά τους φοβικά σύνδρομα· αποκάλεσαν το ζεϊμπέκικο «εξουσιαστικό χορό», που περιέχει, δήθεν, μια «αόρατη απειλή». Είδαν, φαίνεται, κάποιον σκυλόμαγκα να χορεύει και τρόμαξαν. Όμως, και έναν κυριούλη αν ενοχλήσεις στο βαλσάκι του, κι αυτός θα αντιδράσει.
Το ζεϊμπέκικο δεν είναι γυναικείος χορός.
Απαγορεύεται αυστηρώς σε γυναίκα να εκδηλώσει καημούς ενώπιον τρίτων· είναι προσβολή γι' αυτόν που τη συνοδεύει. Αν δεν είναι σε θέση να ανακουφίσει τον πόνο της, αυτό τον μειώνει ως άντρα και δεν μπορεί να το δεχτεί.
Και στο μάτι δεν κολλάει.
Μια γυναίκα δεν είναι μάγκας· είναι θηλυκό ή τίποτα. Κι ένας άντρας, πρώτα αρσενικό και μετά όλα τ' άλλα. Αυτό είναι το αρχέτυπο. Κι αν το εποικοδόμημα γέρνει καμιά φορά χαρωπά, η βάση μένει ακλόνητη. Εξαιρούνται οι γυναίκες μεγάλης ηλικίας που μπορεί να έχουν προσωπικά βάσανα: χηρεία ή πένθος για παιδιά.
(Κι όμως είδα σπουδαίο ζεϊμπέκικο από δύο γυναίκες· τη Λιλή Ζωγράφου, που αυτοσχεδίαζε έχοντας αγκαλιάσει τον εαυτό της από τους ώμους με τα χέρια χιαστί σαν αρχαία τραγωδός· και μια νεαρή πουτάνα σε ένα καταγώγιο των Τρικάλων, πιο αυτεξούσια απ' όλους τους αρσενικούς εκεί μέσα.)
Η μεγάλη ταραχή είναι οι χωρικοί. Σε πλατείες χωριών, με την ευκαιρία του τοπικού πανηγυριού ή άλλης γιορτής, κάτι καραμπουζουκλήδες ετεροδημότες χορεύουνε ζεϊμπέκικο στο χώμα· προφανώς για να δείξουνε στους συγχωριανούς τους πόσο μάγκες γίνανε στην πόλη. Οι άνθρωποι της υπαίθρου δεν έχουν μπει στο νόημα κι ούτε μπορούν να εννοήσουν. Τα δικά τους ζόρια είναι κυκλικά· έρχονται, περνάνε και ξαναέρχονται σαν τις εποχές του χρόνου. Δεν είναι όλη η ζωή ρημάδι. Γι' αυτό χορεύουν εξώστρεφα, κάνουν φούρλες, σηκώνουν το γόνατο ή όλο το πόδι, κοιτάνε τους γύρω αν τους προσέχουν, χαμογελάνε χορεύοντας. Μιλάνε με τον Θεό των βροχών και του ήλιου, όχι τον σκοτεινό Θεό του χαμόσπιτου και των καταγωγίων.
Δεν γίνεται καν λόγος για το τσίρκο που χορεύει επιδεικτικά, σηκώνει τραπέζια με τα δόντια και ισορροπεί ποτήρια στο κεφάλι του. Ή τη φρικώδη καρικατούρα ζεϊμπέκικου που παρουσιάζουν οι χορευτές στις παλιές ελληνικές ταινίες και προσφάτως στα τηλεοπτικά σόου.
Το ζεϊμπέκικο είναι κλειστός χορός, με οδύνη και εσωτερικότητα. Δεν απευθύνεται στους άλλους. Ο χορευτής δεν επικοινωνεί με το περιβάλλον. Περιστρέφεται γύρω από τον εαυτό του, τον οποίο τοποθετεί στο κέντρο του κόσμου. Για πάρτη του καίγεται, για πάρτη του πονάει και δεν επιζητεί οίκτο από τους γύρω. Τα ψαλίδια, τα τινάγματα, οι ισορροπίες στο ένα πόδι είναι για τα πανηγύρια. Το πολύ να χτυπήσει το δάπεδο με το χέρι «ν' ανοίξει η γη να μπει».
Και, όσο χορεύει, τόσο μαυρίζει.
Πότε μ' ανοιχτά τα μπράτσα μεταρσιώνεται σε αϊτό που επιπίπτει κατά παντός υπεύθυνου για τα πάθη του και πότε σκύβει τσακισμένος σε ικεσία προς τη μοίρα και το θείο.
Τα παλαμάκια που χτυπάνε οι φίλοι ή οι γκόμενες καλύτερα να λείπουν. Ο πόνος του άλλου δεν αποθεώνεται. Το πιο σωστό είναι να περιμένουν τον χορευτή να τελειώσει και να τον κεράσουν. Να πιούνε στην υγειά του· δηλαδή να του γιάνει ο καημός που τον έκανε να χορέψει.
Ειπώθηκε πως το ζεϊμπέκικο σβήνει.
Ο αρχαϊκός χορός της Θράκης που τον μετέφεραν οι ζεϊμπέκηδες στη Μικρά Ασία και τον επανέφεραν στην Ελλάδα οι πρόσφυγες του 1922 έχει ολοκληρώσει τον ιστορικό του κύκλο· δεν έχει θέση σε μια νέα κοινωνία με άλλα αιτήματα και άλλες προτεραιότητες.
Μπορεί και να γίνει έτσι.
Αν χαθούν η αδικία, ο έρωτας και ο πόνος· αν βρεθεί ένας άλλος τρόπος που οι άντρες θα μπορούν να εκφράζουν τα αισθήματά τους με τόση ομορφιά και ευγένεια, μπορεί να χαθεί και το ζεϊμπέκικο.
Όμως βλέπεις μερικές φορές κάτι παλικάρια να γεμίζουν την πίστα με ήθος και λεβεντιά που σε κάνουν να ελπίζεις όχι απλώς για τον συγκεκριμένο χορό, αλλά για τον κόσμο ολόκληρο.
* Ο μάγκας είναι άντρας σεμνός, καλοντυμένος και μοναχικός. Δεν είναι επιδεικτικό κουτσαβάκι και αλανιάρης. Όπως αναφέρεται και στο Μείζον Ελληνικό Λεξικό, «μάγκας: έξυπνος και με συμπεριφορά που ταιριάζει σε άντρα».




Copyrights©2016 Design By | Ακάλυπτος