Tsomidis JORDAN Iordanis |
Προσφυγικής καταγωγής (από τη Σαμψούντα), γιος τσαγκάρη, ο Ιορδάνης Τσομίδης γεννήθηκε το 1933 στην Κοκκινιά. Δούλευε σε τσαγκαράδικο κι έμαθε στην αρχή να παίζει στο μαντολίνο του αδερφού του Γιώργου, που εκτελέστηκε από τους γερμανοτσολιάδες, στο μπλόκο της Κοκκινιάς Λίγο αργότερα, το '48, πρωτοπιάνει στα χέρια του και μπουζούκι, δανεικό από το κουρείο της γειτονιάς του. Μαγεύεται..!! Άρχισε να μαθαίνει μπουζούκι, λίγο καιρό αργότερα άρχισε να εμφανίζεται σε μικρά θέατρα ως παιδί-ταλέντο!. Πολύ νωρίτερα από τα 14 του έχει μάθει τόσο καλά το μπουζούκι που δίνει μαθήματα και σε άλλους. Αρχίζει, μάλιστα, με τους φίλους του για το χαρτζιλίκι να παίζει σε ταβέρνες της Κοκκινιάς. Η πρώτη του επίσημη δουλειά, όμως, είναι στην ταβέρνα «Φοίνικες» στον Κορυδαλλό.
Παράλληλα, ασχολήθηκε με τον κλασικό αθλητισμό και το 1950 ανακηρύχτηκε πρωταθλητής Ελλάδας στα 5.000 μέτρα στην κατηγορία των εφήβων!.
Την ίδια περίπου εποχή, θα κάνει τα πρώτα του επαγγελματικά βήματα στο χώρο του λαϊκού τραγουδιού, συμμετέχοντας σε λαϊκές ορχήστρες που περιόδευαν σε μαγαζιά της επαρχίας: στο Βόλο, στην Αρτα, στην Πρέβεζα, στη Θεσσαλονίκη, στο Αγρίνιο και αλλού, μαζί με τον Οδυσσέα Μοσχονα κ.α. Γυρνώντας στον Πειραιά, θα πιάσει δουλειά στο μαγαζί του "Περιβόλα" στην Κοκκινιά, μαζί με τον Πρόδρομο Τσαουσάκη.
Καθιερώθηκε σαν ένας απ' τους καλύτερους μπουζουξήδες στα λαϊκά πάλκα!.
Κέντρο "Παπαρουνα", Νέα Ιωνία 1953. Ο Μήτσος Λαβίδας (βιολί), η Στέλλα Χασκιλ και ο Οδυσσέας Μοσχονάς με κιθάρα, να βλέπει και να ακούει τις πενιές του 20χρονου Ιορδανη Τσομιδη! |
Ο Ιορδάνης είχε μπει για τα καλά στην "πιάτσα" των λαϊκών μουσικών!. Έτσι δεν άργησε να κάνει την εμφάνιση του και στους δίσκους!. Το πρώτο τραγούδι που ηχογράφησε (σαν τραγουδιστής!) ένα ζεϊμπέκικο του 1954, με σύνθεση του μαέστρου Γεράσιμου Κλουβάτου, το «Βάστα πονεμένο μου κορμί» μαζί με την Καιτη Γκρευ. Στην ηχογράφηση μπουζούκι παίζει ο Κλουβάτος. Κιθάρα και διεύθυνση ορχήστρας ο Στέλιος Χρυσίνης!
*Ακούστε τον "Τζόρνταν", να μιλάει για το πρώτο τραγούδι που του έβαλαν να πει!
Ιορδανης Τσομιδης |
πρώτη σειρά: Οδυσσέας Μοσχονάς, Στέλλα Χασκίλ, Ιορδάνης Τσομίδης!. |
Ιορδάνης Τσομίδης |
Ξενιτιά και δόξα ...
Το 1957 ο Ιορδάνης Τσομίδης, όπως και τόσοι άλλοι δεξιοτέχνες μπουζουξήδες, θα φύγει για δουλειά στην Αμερική.
Ανήσυχο πνεύμα, το σκάει από το σπίτι του το '57 και πηγαίνει στον Βόλο. Και λίγους μήνες αργότερα φεύγει για την Αμερική. Σταθμοί, στη Νέα Υόρκη, στο Λος Αντζελες, στο Χόλιγουντ. Δουλεύει πρώτα σε κέντρα της ελληνικής ομογένειας και αργότερα σε κρουαζιερόπλοια και καζίνο.
Για 15 περίπου χρόνια, θα παίξει σε μαγαζιά της Νέας Υόρκης, του Λος Αντζελες, του Σαν Φραντσίσκο, του Χόλιγουντ, του Λας Βέγκας, της Νεβάδα και αλλού. Με Άννα Χρυσάφη, Σεβάς Χανούμ, Μπεμπη, Τατασόπουλο, Σπορο, Χιώτη, Τάκη Μπίνη, Πρόδρομο Τσαουσάκη και άλλους που δούλεψε στη Νέα Υόρκη και το Σικάγο. Εκεί θα γίνει ονομαστός όχι μόνον ανάμεσα στους Ελληνες ομογενείς, αλλά και στους Αμερικάνους ακροατές, αποκτώντας διάσημους φίλους και θαυμαστές, όπως ο Τζακ Νίκολσον (Jack Nickolson), η Τζέιν Φόντα (Jane Fonda), η Σίρλεϊ Μακ Λέιν (Sirley MacLaine) και πολλοί άλλοι.. Στο Χόλιγουντ τον ακούει μια βραδιά ο Τζακ Νίκολσον και ενθουσιάζεται. Συνδέονται με φιλία και ο ηθοποιός τον φιλοξενεί κάποια καλοκαίρια στο εξοχικό του. Από εκείνον γνωρίζει τη Σίρλεϊ Μακ Λέιν και αργότερα τον Μπομπ Ντίλαν (Bob Dylan) που του προτείνει να συνεργαστούν δισκογραφικά.
Η συνεργασία αυτή δεν έγινε ποτέ γιατί, όπως έλεγε ο Τσομίδης σε μια συνέντευξή του στον Πάνο Γεραμάνη, «την "τορπίλισαν" Ελληνοαμερικανοί επιχειρηματίες»..
Το 1957 ο Ιορδάνης Τσομίδης, όπως και τόσοι άλλοι δεξιοτέχνες μπουζουξήδες, θα φύγει για δουλειά στην Αμερική.
Ανήσυχο πνεύμα, το σκάει από το σπίτι του το '57 και πηγαίνει στον Βόλο. Και λίγους μήνες αργότερα φεύγει για την Αμερική. Σταθμοί, στη Νέα Υόρκη, στο Λος Αντζελες, στο Χόλιγουντ. Δουλεύει πρώτα σε κέντρα της ελληνικής ομογένειας και αργότερα σε κρουαζιερόπλοια και καζίνο.
Για 15 περίπου χρόνια, θα παίξει σε μαγαζιά της Νέας Υόρκης, του Λος Αντζελες, του Σαν Φραντσίσκο, του Χόλιγουντ, του Λας Βέγκας, της Νεβάδα και αλλού. Με Άννα Χρυσάφη, Σεβάς Χανούμ, Μπεμπη, Τατασόπουλο, Σπορο, Χιώτη, Τάκη Μπίνη, Πρόδρομο Τσαουσάκη και άλλους που δούλεψε στη Νέα Υόρκη και το Σικάγο. Εκεί θα γίνει ονομαστός όχι μόνον ανάμεσα στους Ελληνες ομογενείς, αλλά και στους Αμερικάνους ακροατές, αποκτώντας διάσημους φίλους και θαυμαστές, όπως ο Τζακ Νίκολσον (Jack Nickolson), η Τζέιν Φόντα (Jane Fonda), η Σίρλεϊ Μακ Λέιν (Sirley MacLaine) και πολλοί άλλοι.. Στο Χόλιγουντ τον ακούει μια βραδιά ο Τζακ Νίκολσον και ενθουσιάζεται. Συνδέονται με φιλία και ο ηθοποιός τον φιλοξενεί κάποια καλοκαίρια στο εξοχικό του. Από εκείνον γνωρίζει τη Σίρλεϊ Μακ Λέιν και αργότερα τον Μπομπ Ντίλαν (Bob Dylan) που του προτείνει να συνεργαστούν δισκογραφικά.
Η συνεργασία αυτή δεν έγινε ποτέ γιατί, όπως έλεγε ο Τσομίδης σε μια συνέντευξή του στον Πάνο Γεραμάνη, «την "τορπίλισαν" Ελληνοαμερικανοί επιχειρηματίες»..
IORDANIS TSOMIDIS |
Μέσα από την συνέντευξη που παραχώρησε ο Μανώλης Πίκος στον Ιάσονα Αγγελινά στις 10/11/2015. *Πηγή μέσα απο Πτυχιακή/Διπλωματική εργασία - Σπουδαστής: Ιάσονας Αγγελινάς (2017). «Ιορδάνης Τσομίδης: ένας "μάγος" της πενιάς. Το πορτραίτο του καλλιτέχνη μέσα από τα ταξίμια του». (Τ.Ε.Ι. Ηπείρου, Σχολή Καλλιτεχνικών Σπουδών, Τμήμα Λαϊκής & Παραδοσιακής Μουσικής)
*Γυρολόγος για 15 περίπου χρόνια σε Νέα Υόρκη, Λος Άντζελες, Σαν Φρανσίσκο, Λας Βέγκας, Σικάγο και άλλες αμερικανικές μεγαλουπόλεις θα συνεργαστεί με σημαντικούς Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες της εποχής και θα αποκτήσει πολλούς πιστούς ακροατές, τόσο Έλληνες της Διασποράς όσο και Αμερικανούς. Το ταλέντο του στον αυτοσχεδιασμό και η «κυριαρχική» του παρουσία, αντίθετα με το ρεύμα της εποχής που ήθελε τους μπουζουξήδες σε έναν τυποποιημένο ρόλο «υπηρέτη» του τραγουδιστή-φίρμα, έμελλε να μαγέψουν ακόμα και διασημότητες της εποχής.
Ο μοναδικός τρόπος παιξίματος του Ιορδάνη με τη «μοναδική γλυκύτητα και τον συνεχή αυτοσχεδιασμό», όπως χαρακτηριστικά σημειώνει ο Γρηγόρης Φαληρέας, όπου «ποτέ δεν παίζει με τον ίδιο τρόπο ένα τραγούδι, αλλά κάθε φορά του βάζει άλλο ταξίμι, το χρωματίζει διαφορετικά», ίσως ήταν αυτά τα χαρακτηριστικά που καθιέρωσαν το δικό του προσωπικό στυλ και αποτέλεσαν σημείο αναφοράς και αντικείμενο μελέτης για πολλούς μεταγενέστερους μουσικούς, μπουζουξήδες και ρεμπετολόγους.
Ντοκουμέντο !!!! IORDANIS (JORDAN) ΤSOMIDIS ~ 1964, Los Angeles, CA. |
John Pappas (klarino) and Iordanis Tsomidis (bouzouki). Picnic Areas in Pleasanton, California, 1969 |
Ο Ιορδάνης με John Pappas στην Αμερική. California 1969 |
Ένα από τα μπουζούκια "Ζοζέφ" του Ιορδανη Τσομιδη!. "Πεταλούδα" όπως το λέει ο δεξιοτέχνης John Pappas Pappayiorgas και μας λέει: «..το πήρα από τον Ιορδάνη όταν δουλεύαμε μαζί στο Σαν Φρανσίσκο (Καλιφόρνια), το 1965..». |
Στο εξωτερικό θα ηχογραφήσει αρκετούς δίσκους!. Ανάμεσά τους υπάρχει και η συμμετοχή του σε έναν τζαζ (Jazz) δίσκο, που ηχογράφησε το 1967 με τον σαξοφωνίστα Φιλ Γουντς (Phil Woods) και άλλους μουσικούς της πολυεθνικής σκηνής της Νέας Υόρκης. Αμερικανικά τραγούδια, διασκευασμένα σε ελληνικούς ρυθμούς, εκτελεσμένα από το σαξόφωνο του Γουντς και το μπουζούκι του Τσομίδη, σε ένα δίσκο που έκανε ρεκόρ πωλήσεων στην Αμερική, πριν από 53 περίπου χρόνια, με τίτλο «Greek cooking». στο δισκο αυτον ο Τσομίδης ερμηνεύει κομμάτια από τον «Ζορμπά» του Θεοδωράκη και μουσική από το φιλμ «Σαμψών και Δαλιδά».
Αμερική Απο το εξώφυλλο του δίσκου με τον Phil Woods & Normal Gold _ LA 1967 "GREEK COOKING" * Ο Ιορδάνης Τσομίδης με το μπουζούκι του κατασκευής Ζοζέφ! |
"GREEK COOKING" |
Το 1971 ο "Τζόρνταν" δουλεύει στη "Σπηλιά", Νέα Υορκη, ενα μεγάλο μαγαζί, όλοι οι μουσικοί από εκεί περνάγανε!.
Το 1974, ο Ιορδάνης Τσομίδης θα επιστρέψει στην Ελλάδα, -συγκλονισμένος από την τραγωδία στην Κύπρο.
Θα κάνει εμφανίσεις σε μαγαζιά και άλλου. Μάλιστα θα προσπαθήσει να φτιάξει ένα δικό του μαγαζί, δεν θα τα καταφέρει όμως και θα αναγκαστεί να ξαναφύγει στο εξωτερικό...
~Θα παίξει πάλι στην Αμερική, για λίγο και έπειτα σε μαγαζιά και συναυλίες στην Ευρώπη, σε διάφορες πόλεις της: Αγγλίας το 1977, με Πρ. Τσαουσακη και Χρηστο Κολοκοτρώνη, της Ολλανδίας, της Γερμανίας κ.α (πηγαινοερχόταν Ελλάδα).
ΛΟΝΔΙΝΟ - ΜΕΓΑΛΗ ΒΡΕΤΑΝΙΑ 1977. Ιορδάνης Τσομίδης μαζί με Πρόδρομο Τσαουσάκη και Χρηστο Κολοκοτρώνη. (Φωτογραφίες από τον κιθαρίστα Γιώργο Μάμα, από Αγγλία). |
Αγγλία Λονδίνο, 1977, Ιορδάνης Τσομίδης και Πρόδρομος Τσαουσάκης. Στην κιθάρα ο Γιώργος Μάμας. |
Στο Μπέρμιγχαμ της Αγγλίας το 1977. Ιορδάνης Τσομίδης μπουζουκι, τραγούδι και ο κύπριος Γιώργος Μάμας (κιθάρα τραγούδι). |
Στο Μπέρμιγχαμ της Αγγλίας, το 1977, Ιορδάνης Τσομίδης και Γιώργος Μάμας (Φωτογραφίες Γιώργου Μάμα, Αγγλία). |
Στο Μπέρμιγχαμ της Αγγλίας, 1977. Ιορδάνης Τσομίδης και Γιώργος Μάμας (Φωτογραφίες Γιώργου Μάμα, Αγγλία). |
Συναυλία στο «Ρουαγιάλ». 25.8.1975 (σε εκδήλωση για την "αναβίωση του ρεμπέτικου"), από τα δεξιά βάθος: Ν. Περγιάλης & Γ.Σαμιώτης (όρθιοι). Μαρινάκης, Ιορδάνης Τσομιδης, Μηχ. Γενίτσαρης, Στελιος Κηρομύτης και ο Σπυρος Καλφόπουλος*, με τα μπουζούκια τους!. (Ένας & ένας!) *Σπύρος Καλφόπουλος: Μικρασιάτης στην καταγωγή, ο πατέρας του ήταν απο την Πόλη και η μητέρα του απο το Αιδίνι, γεννήθηκε στον Πειραιά 27 Ιανουαριου το 1923. Άρχισε να παίζει μπουζούκι και να τραγουδάει στο τέλος του 1939 στη Ν.Ιωνία. Ανήκει στην κατηγορία των «εξευγενισμένων» παλιών μπουζουξήδων και θεωρείται πλέον «κλασσικός». Συγχρόνως είναι και αξιόλογος συνθέτης. Στη διάρκεια της, σχεδόν, σαραντάχρονης καλλιτεχνικής του ζωής στάθηκε πιστός στο γνήσιο λαϊκό μας τραγούδι και ταυτόχρονα τίμιος σ’όλες τις πλευρές της ζωής του!! (απο Παντάκης Γιώργος) |
Ιορδάνης Τσομίδης "Jordan" , Ολλανδία 1985 περίπου, μαζί με τους, Κώστας Διαβάτης κιθάρα, Βάσω Αλλαγιάννη ντέφι και Κατερίνα Ξηρού τουμπελέκι -"Ρεμπέτικη κομπανία" Amsterdam Holland. |
Ιορδάνης Τσομίδης και Βάσω Αλλαγιάννη, στην Ολανδία (Holland Amsterdam) *άκου "Γεννήθηκα για να πονώ" |
Amsterdam Paradise Holland - Ολανδία 1985 |
Ιορδάνης και Ούχο, στην Ολλανδία |
Στην Ολλανδία το 1985 περίπου |
στην Ολλανδία |
"Jordan" Tsomidis ... |
"Δεν υπάρχει πρόγραμμα, παίζουμε ότι μας αρέσει την κάθε φορά"
Όταν γύρισε στην Ελλάδα, στα τέλη της δεκαετίας του '80, "αποσύρθηκε". Εμφανιζόταν σπάνια στη Χαλκίδα και στα Εξάρχεια ξεσηκώνοντας τον ενθουσιασμό των νέων!.
Την τελευταία δεκαετία ('90), ο Τσομίδης προτίμησε να δουλεύει σε μικρά μαγαζιά, όπου το μπουζούκι του είχε τον κυρίαρχο ρόλο. Το πρώτο που γινόταν αμέσως αντιληπτό από τους μαγαζάτορες, αλλά και τους πελάτες ήταν ότι θα ανέβαινε στο πάλκο να παίξει μόνον όταν ο ίδιος είχε τη διάθεση κι αυτό γινόταν συνήθως αργά, μετά τις δύο το βράδυ. Το πρόγραμμά του βασιζόταν στην εξής λογική: "Δεν υπάρχει πρόγραμμα, παίζουμε ότι μας αρέσει την κάθε φορά".
Ήθελε να είναι αποκλεισμένος και απομονωμένος, γιατί, όπως είχε εξομολογηθεί στον Πάνο Γεραμάνη, ο οποίος του είχε κάνει αφιέρωμα στην εκπομπή «Βάρδοι του ελληνικού τραγουδιού», «θέλω να 'μαι μόνος και ήσυχος. Εγώ και ο εαυτός μου με το μπουζούκι μου».
*Το 1992 θα παει σε συναυλια στα Χανια της Κρητης, θα ξαναπαει για εμφανισεις στην Ολανδια (Amsterdam), το 1996 και το 1998 στο Βελγιο (Βρυξέλλες)..
Τσομίδης "Jordan" στις Βρυξέλλες το 1998 |
Τσομίδης στο Βέλγιο (Βρυξέλλες) το 1998 ΦΕΣΤΙΒΑΛ με την Λέλα Παπαδόπουλου |
VIDEO: bouzouki (Jordan) IORDANIS TZOMIDIS 1998 in Belgium - Festival Dranouter.
Από τους κορυφαίους ο "Jordan" Ιορδάνης Τσομίδης. Μεγάλος παίχτης με προσωπικό ύφος!, ο μετρ των αυτοσχεδιασμών!!!. Ντοκουμέντο του 1998... μια βραδιά ...αξέχαστη... στο Βέλγιο (Βρυξέλλες) με την Λέλα Παπαδόπουλου ακορντεόν (φαίνεται στο τέλος).
Τα τρία τελευταία χρόνια ο Τσομίδης εμφανιζόταν στον «Πίκο» στο Μπούρτζι της Χαλκίδας και στη Δροσιά. Συμμετείχε, όμως, συχνά και στις ραδιοφωνικές εκπομπές «Λαϊκοί βάρδοι» του φίλου του Πάνου Γεραμάνη
Αφησε την τελευταία του πνοή, σε ηλικία 73 ετών, στις 1 Μαρτίου 2006, στο "Ευγενίδειο Ίδρυμα" από ανακοπή. Κηδεύτηκε την επομένη στην Καλλιθέα.
ΣΟΛΙΣΤ ΤΟΥ ΜΠΟΥΖΟΥΚΙΟΥ!!
Ο αυτοσχεδιασμός ήταν ένα εξίσου βασικό χαρακτηριστικό της παρουσίας του Τσομίδη, σε αντίθεση με τη σύγχρονη καθημερινότητα, όπου στα περισσότερα - αν όχι όλα - τα μαγαζιά οι οργανοπαίχτες είναι αναγκασμένοι να λειτουργούν στην υπηρεσία του "τραγουδιστή - φίρμα", παίζοντας σχεδόν το ρόλο του καλά προγραμματισμένου τζουκ μποξ!. Τα ταξίμια του Τσομίδη είναι πραγματικά ανεπανάληπτα. Ο οργανοποιός και φίλος του Παναγιώτης Βαρλάς λέει χαρακτηριστικά: "Ο Ιορδάνης μπορεί να σου παίξει μισή ώρα ταξίμι, χωρίς να επαναλάβει ούτε μια φράση, χωρίς να αντιγράψει ούτε μια πενιά".
Για τον Τσομίδη μπορούμε να υποστηρίξουμε άφοβα ότι ήταν ένας από τους πιο πλούσιους μπουζουξήδες. Πλούσιος, βέβαια, στον ήχο του και στην ποικιλία στο παίξιμό του και όχι όσον αφορά την οικονομική του κατάσταση, η οποία ήταν ίδια με αυτήν των περισσότερων παλιών σημαντικών μουσικών του λαϊκού μας τραγουδιού. Γιατί εκτός από τον μποέμικο χαρακτήρα, που δεν του επέτρεψε να κάνει κάποιες.. επενδύσεις, ο Τσομίδης κατάφερε να πάρει ένα μικρό επίδομα από το κράτος μόλις στα 73 του χρόνια.
«Το παίξιμο του Ιορδάνη κατά τη γνώμη μου χαρακτηρίζεται από μια μοναδική γλυκύτητα και ένα συνεχή αυτοσχεδιασμό. Ποτέ δεν παίζει με τον ίδιο τρόπο ένα τραγούδι. Κάθε φορά τού βάζει άλλο ταξίμι, το χρωματίζει διαφορετικά». Ο Γρηγόρης Φαληρέας, σε ένα γραπτό του έδωσε ακριβώς τα στοιχεία που ξεχώρισαν τον Τσομίδη από άλλους συναδέλφους του.
«Λαμπρό δείγμα της τέχνης του ελληνικού μπουζουκιού... παίξιμο εκφραστικό χωρίς η δεξιοτεχνία να γίνεται αυτοσκοπός, τραγούδι δυνατό κι αφτιασίδωτο που φανερώνει με περηφάνια, αλλά χωρίς έπαρση τα όσα έχει περάσει», γράφει τότε ο Λάμπρος Λιάβας.
Οι πιο πολλές ηχογραφήσεις που υπάρχουν είναι από "ζωντανά" προγράμματα. Αμίμητος στα "ταξίμια" αλλά και στο τραγούδι...!!!! Με μεγάλη καριέρα και καταπληκτικές ηχογραφήσεις καθιέρωσε το δικό του στυλ με πενιά με έντονο τονισμό και πολύ στολίδι. Τα σόλα του εγιναν αντικείμενο μελέτης από όλους τους ρεμπετολόγους και νέους μπουζουξήδες...
-Μέρος άρθρων από: "ΡΕΜΠΕΤΙΚΟ ΦΟΡΟΥΜ", εφημερίδες ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ / ΝΑΤΑΛΙ ΧΑΤΖΗΑΝΤΩΝΙΟΥ , Άρη Νικολαίδη, Παντάκης Γιώργος,
Για τον Τσομίδη μπορούμε να υποστηρίξουμε άφοβα ότι ήταν ένας από τους πιο πλούσιους μπουζουξήδες. Πλούσιος, βέβαια, στον ήχο του και στην ποικιλία στο παίξιμό του και όχι όσον αφορά την οικονομική του κατάσταση, η οποία ήταν ίδια με αυτήν των περισσότερων παλιών σημαντικών μουσικών του λαϊκού μας τραγουδιού. Γιατί εκτός από τον μποέμικο χαρακτήρα, που δεν του επέτρεψε να κάνει κάποιες.. επενδύσεις, ο Τσομίδης κατάφερε να πάρει ένα μικρό επίδομα από το κράτος μόλις στα 73 του χρόνια.
«Το παίξιμο του Ιορδάνη κατά τη γνώμη μου χαρακτηρίζεται από μια μοναδική γλυκύτητα και ένα συνεχή αυτοσχεδιασμό. Ποτέ δεν παίζει με τον ίδιο τρόπο ένα τραγούδι. Κάθε φορά τού βάζει άλλο ταξίμι, το χρωματίζει διαφορετικά». Ο Γρηγόρης Φαληρέας, σε ένα γραπτό του έδωσε ακριβώς τα στοιχεία που ξεχώρισαν τον Τσομίδη από άλλους συναδέλφους του.
«Λαμπρό δείγμα της τέχνης του ελληνικού μπουζουκιού... παίξιμο εκφραστικό χωρίς η δεξιοτεχνία να γίνεται αυτοσκοπός, τραγούδι δυνατό κι αφτιασίδωτο που φανερώνει με περηφάνια, αλλά χωρίς έπαρση τα όσα έχει περάσει», γράφει τότε ο Λάμπρος Λιάβας.
Οι πιο πολλές ηχογραφήσεις που υπάρχουν είναι από "ζωντανά" προγράμματα. Αμίμητος στα "ταξίμια" αλλά και στο τραγούδι...!!!! Με μεγάλη καριέρα και καταπληκτικές ηχογραφήσεις καθιέρωσε το δικό του στυλ με πενιά με έντονο τονισμό και πολύ στολίδι. Τα σόλα του εγιναν αντικείμενο μελέτης από όλους τους ρεμπετολόγους και νέους μπουζουξήδες...
-Μέρος άρθρων από: "ΡΕΜΠΕΤΙΚΟ ΦΟΡΟΥΜ", εφημερίδες ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ / ΝΑΤΑΛΙ ΧΑΤΖΗΑΝΤΩΝΙΟΥ , Άρη Νικολαίδη, Παντάκης Γιώργος,
Δεκ. '90(;), σε κάποια ταβέρνα.. Ο Ιορδάνης Τσομίδης (στο κέντρο) παίζει τον μπαγλαμά του. |
Ο Ιορδάνης στο Σεβάχ 2005 με τον Δημήτρη Κουκουλιτάκη (κιθάρα) και Μάκη Βασαδάκη (μπαγλαμά). |
Ιδιωτικό γλέντι με "Τζορνταν" |
Ο Ιορδάνης με τον φίλο του, οργανοποιό, Παναγιώτη Βαρλά. |
Μπάμπης Γκολές, Ιορδάνης Τσομίδης, Μιχάλης Γενίτσαρης, Παναγιώτης Βαρλάς κ.α! |
Γιάννης Παπαβασιλείου-Βλάχος, Ιορδάνης και Σπύρος Ευσταθίου, στο "Ταξίμι" το 1996 |
Ο Σπύρος Καλφόπουλος, ο Νικος Περγιαλης, ο Ιορδανης Τσομιδης και ένας φίλος, στο εστιατόριο "Η Τρίπολης". *Φωτογραφία από των ρεμπέτη, σκακιστή και συνθέτη Νικο Περγιαλη. ΠΗΓΗ |