Hiotis Manolis |
Φαινόμενο, Ευφυΐα, Ταχύτητα, Απίστευτα Δεξιοτεχνικά Γυρίσματα, Μελωδικότητα και Πειραματισμοί !!!!Ασύγκριτος, Ανεκτίμητος, Αναντικατάστατος,.. Ένας και μοναδικός Μανώλης Χιώτης !!!
Γεννήθηκε στης 21 Μαρτίου 1921
Πέθανε στης 21 Μαρτίου 1970
Μεγάλος δεξιοτέχνης, σολίστ, δημιουργός και καινοτόμος. Ένα τεράστιο κεφάλαιο στην μουσική ιστορία του τόπου μας!.
(Κατά τον ρεμπετολόγο Τάσο Σχορέλη γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, ενώ κατά τον ποιητή και συγγραφέα Νίκο Ρούτσο στο Ναύπλιο).
Κατάγεται από το Λεωνίδιο Κυνουρίας (νομού Αρκαδίας).
Ο πατέρας του τον προόριζε για δικηγόρο, όμως ο Μανώλης από μικρός είχε κλίση στη μουσική. Κατασκεύαζε μουσικά όργανα από νεροκολοκύθες και σύρματα τηλεφώνων. Οι δουλειές του πατέρα του οδήγησαν την οικογένεια στο Ναύπλιο, όπου ο μικρός Μανώλης πέρασε τα πρώτα παιδικά του χρόνια. Η μητέρα του διατηρούσε ένα κοσμικό κέντρο στο Ναύπλιο με πελάτες όλη την αριστοκρατία της περιοχής. Ο Μανώλης μεγάλωσε μέσα στα πλούτη και τη χλιδή, και η μητέρα του δεν άφησε ποτέ να του λείψει τίποτα. Από παιδί ήταν πάντα ντυμένος άψογα και είχε πάντα ευγενικούς τρόπους και χαρακτήρα. Ο Μανώλης πήρε στοιχεία από τους χαρακτήρες και των δυο του γονιών. Ευαίσθητος και τρυφερός από τη μία, αλλά δραστήριος και δυναμικός από την άλλη. (Το όνομά του προέρχεται από τη Χίο, αφού από εκεί καταγόταν ο προπάππος του..)
(Κατά τον ρεμπετολόγο Τάσο Σχορέλη γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, ενώ κατά τον ποιητή και συγγραφέα Νίκο Ρούτσο στο Ναύπλιο).
Κατάγεται από το Λεωνίδιο Κυνουρίας (νομού Αρκαδίας).
Ο πατέρας του τον προόριζε για δικηγόρο, όμως ο Μανώλης από μικρός είχε κλίση στη μουσική. Κατασκεύαζε μουσικά όργανα από νεροκολοκύθες και σύρματα τηλεφώνων. Οι δουλειές του πατέρα του οδήγησαν την οικογένεια στο Ναύπλιο, όπου ο μικρός Μανώλης πέρασε τα πρώτα παιδικά του χρόνια. Η μητέρα του διατηρούσε ένα κοσμικό κέντρο στο Ναύπλιο με πελάτες όλη την αριστοκρατία της περιοχής. Ο Μανώλης μεγάλωσε μέσα στα πλούτη και τη χλιδή, και η μητέρα του δεν άφησε ποτέ να του λείψει τίποτα. Από παιδί ήταν πάντα ντυμένος άψογα και είχε πάντα ευγενικούς τρόπους και χαρακτήρα. Ο Μανώλης πήρε στοιχεία από τους χαρακτήρες και των δυο του γονιών. Ευαίσθητος και τρυφερός από τη μία, αλλά δραστήριος και δυναμικός από την άλλη. (Το όνομά του προέρχεται από τη Χίο, αφού από εκεί καταγόταν ο προπάππος του..)
"Υπήρξαν και υπάρχουν άριστοι μπουζουξήδες,.. Χιώτης όμως κανένας και ποτέ!.. Έμπνευση, γρηγοράδα, καθαρότητα, πάθος, φαντασία... " |
Ο πατέρας Διαμαντής ήταν «ζόρικος» (όπως τον λέγανε) και δεν τα πήγαινε καθόλου καλά με τη γυναίκα του, γιατί σαν βρισκόταν στο Μπαρ καυγάδιζε και πιανόταν στα χέρια με τους πελάτες της.
Παρ' όλη την άνεση και την πολυτέλεια των πρώτων χρόνων της ζωής του, ο Μανώλης Χιώτης δεν έγινε ούτε «μαμμόθρεφτο» ούτε κανένας λεπτεπίλεπτος άντρας. Αντίθετα ένας γερός και μεγάλος καλλιτέχνης και άφοβος 'νταής' που τον σέβονταν όλοι, φίλοι, γνωστοί, συνάδελφοι και μαγαζάτορες!
Λέγεται πως το πρώτο όργανο που έμαθε να παίζει ο μικρός Μανώλης ήταν μια σφυρίχτρα!. Μια κοινή σφυρίχτρα από αυτές που χρησιμοποιούσαν οι αστυφύλακες. Την μια παραμονή Πρωτοχρονιάς στον πάγκο ενός μικροπωλητή στο Ναύπλιο και παρακάλεσε τη μητέρα του να την αγοράσει. Μ’ εκείνη τη σφυρίχτρα ο Μανώλης, λένε όσοι τον άκουγαν, έκανε τις πρώτες του συνθέσεις. Δημιούργησε μελωδίες και μέτρα πολύ ξεχωριστά και ιδιαίτερα για ένα παιδί της ηλικίας του. Όλοι έλεγαν στον πατέρα του πως θα γίνει μουσικός!.
Σαν ξεπετάγεται ο Μανώλης και γίνεται ένας νέος άντρας, τυχαίνει ν' ακούει κάποιον κιθαρίστα (σ’ ένα πανηγύρι που τον είχε πάει η μητέρα του) να παίζει και ξετρελαίνεται μ' αυτό το όργανο. Κι έτσι απαιτητικός καθώς είναι, κολλάει στη μητέρα του: Μάνα, θέλω να μου αγοράσεις μια καλή κιθάρα! Πρόθυμη η μητέρα του τον παίρνει και με το τρένο κατεβαίνουν στην Αθήνα. Πηγαίνουν κι' οι δυο τους, πιασμένοι χέρι-χέρι στη Στοά του Αρσακείου που βρίσκεται ακόμα το κατάστημα οργάνων του Γαϊτάνου.
Μανώλης Χιώτης "Άρχοντας ρεμπέτης" |
Γενίτσαρης αριστερά, στην μέση ο Χιωτης με κιθάρα!, δεξιά με την κιθάρα ο Χρήστος Λαβίδας, στο πιάνο ο Αντρέας ο Καλόκαρδος. Στη ΣΕΒΙΛΙΑΝΑ (μετέπειτα ΧΑΒΑΗ) του Κατελάνου, το 1942. |
Ο ΜΑΝΩΛΗΣ ΧΙΩΤΗΣ ΜΕ ΗΛ/ΚΗ ΚΙΘΑΡΑ |
Χιωτης |
- Κατά μία άλλη άποψη (σημ.: του Τάσου Σχορέλη) από πολύ μικρός πήρε μαθήματα κιθάρας, μπουζουκιού και ουτιού από ένα μεγάλο Θεσσαλονικιό μουσικοδιδάσκαλο, τον Γιώργο Λώλο.
(Και αργότερα βέβαια, στην Αθήνα, από τον βιρτουόζο Στεφανάκη Σπιτάμπελο).
Οι καλύτεροι και μεγαλύτεροι επαγγελματίες βιρτουόζοι της Αθήνας που τον ακούνε αργότερα, όχι μόνο τον παραδέχονται σαν μεγάλο δεξιοτέχνη της κιθάρας, μα σκάνε και από τη ζήλια τους. Μα και ο ίδιος ο Μανώλης Χιώτης ζηλεύει κάποτε κάποιον επαγγελματία κιθαρίστα στο Ναύπλιο, όχι γιατί παίζει καλύτερα απ' αυτόν, μα επειδή εκείνος είχε συνθέσει ένα δικό του τραγούδι και το είχε «χτυπήσει» μάλιστα σε δίσκο.
Κι από τότε ο μέλλοντας μεγάλος συνθέτης μας πέφτει με τα μούτρα στη δουλειά, θέλοντας να βρίσκει μελωδίες δικές του, να τους βάζει λόγια και να φτιάχνει δικά του πρωτότυπα τραγούδια! Ώσπου σε λίγο παρουσιάζει το πρώτο του τραγούδι με μουσική και στίχους δικά του! Και που, φυσικά, ο τίτλος του ήταν «Η Κιθάρα».
Η μουσική του τραγουδιού αυτού ήτανε βέβαια πολύ καλή και πρωτότυπη. Μα οι στίχοι του κακότεχνοι και κάπως αφελείς. Όμως ΠΡΟΦΗΤΙΚΟΙ για την πορεία του στο λαϊκό στερέωμα. Δεν έγινε ποτέ δίσκος:
Σαν αγγίζω τα τέλια,
Βάζει ο Γέρος μου τα γέλια,
Και μου λέει «Ακαμάτη»,
Μάθε τέχνη κι' άστη κι' άστη!
-----------------------------------
Κιθάρα, κιθαρούλα μου
Μαγεύεις την καρδούλα μου!
Μα που θα πας, θα μεγαλώσω,
Δόξα μεγάλη θα σου δώσω!
------------------------------------
(Και η προς τα πάνω του Μανώλη Χιώτη συνεχίζεται αποδείχνοντας στον κόσμο πως ο μικρόσωμος αυτός νέος είναι μεγάλο ταλέντο ως εκτελεστής και συνθέτης!)
Μια σπανία φωτογραφία με τον Μανώλη Χιώτη το 1937 - '38, με παλιό τρίχορδο μπουζουκι. |
Τα πρώτα πάλκα..
Το 1935, η οικογένεια μετακομίζει στην Αθήνα, όπου ο πατέρας ανοίγει ένα καφενείο. Εκεί στο πάλκο του καφενείου ο Μανώλης πραγματοποιεί το ντεμπούτο του και γνωρίζει τον Δημήτριο Γκόγκο-Μπαγιντέρα. Από αυτόν παίρνει τα πρώτα μαθήματα για το ρεμπέτικο τραγούδι και ανακαλύπτει το μπουζούκι με το οποίο παθιάστηκε αμέσως. Ένα βράδυ, όταν ήταν 15-16 χρονών, (1936-'37) βρέθηκε με μια παρέα στο προπολεμικό κέντρο «Παγώνια» (στη Σωκράτους και Αγίου Κωνσταντίνου γωνία). Εκεί τραγουδούσε ο μεγαλύτερος λαϊκός τραγουδιστής της εποχής ο ρεμπέτης Στράτος Παγιουμτζής. Όταν η παρέα του Μανώλη ήρθε στο κέφι, του ζήτησαν να ανέβει και να παίξει μπουζούκι. Ο Παγιουμτζής ενθουσιάστηκε, το αναφέρει στο σινάφι των μουσικών και μαζί με τον Σπιτάμπελο και τον Μπαγιντέρα -που τον ξεκίνησε, πρότειναν στο μικρό Μανώλη να πάει για να τον συστήσουν στη μεγαλύτερη δισκογραφική εταιρεία της εποχής, την COLUMBIA. Μετά από μια μικρή ακρόαση προσελήφθη από την εταιρεία με συμβόλαιο σαν «Διευθύνον πρίμο όργανο». Για πολλά χρόνια ήταν ο βασικός εκτελεστής της Columbia.
1950-'51 - το "Τρίο Χιώτη" στου Σταυρακη, στην Θεσσαλονίκη. Μανώλης Χιώτης, Ζωή Νάχη (η πρώτη του σύζυγος του) και Γιωργος Γοζαδίνος (κιθάριστας, χρόνια με τον Χιώτη). |
Μανώλης Χιώτης - Ζωή Νάχη |
Μανώλης Χιώτης - Ζωή Νάχη (1953) |
Μανώλης Χιώτης (με τρίχορδο), ντουέτο με Μαίρη Λίντα. (1955) |
Ο Γιάννης Παπαϊωάννου στην αυτοβιογραφία του «Ντόμπρα και σταράτα» με την επιμέλεια του Κώστα Χατζηδουλή αφηγείται:
«Με τον Μανώλη το Χιώτη παίζαμε πολύ καιρό μαζί στη Κατοχή. Αυτός όμως είχε βγει από πριν το πόλεμο στη δουλειά. Το 1938-39. Τον κουβάλαγε μαζί ο πατέρας του, ο γέρο Διαμαντής. Καλός μάγκας ο πατέρας του. Τον σκότωσαν, τότε, μπαμπέσικα, αλλά δεν θυμάμαι πότε ακριβώς. Ένας τσάμπα μάγκας τον σκότωσε από πίσω με κάτι μαχαιριές. Ο δάσκαλος του Χιώτη είναι ο Στεφανάκης ο Σπιτάμπελος. Αυτός ήταν μάστορας στο όργανο. Τρέλα! Δεν γνώρισα άλλον στη ζωή μου. Ήταν τρελός, έκανε καταχρήσεις, δεν είχε πολύ μυαλό και ζήλο για δουλειά. Όσα πάνε κι όσα έρθουν. Ένα παίξιμο, λέμε, όλο μαγεία! Απ’ αυτόν πήρε μαθήματα ο Μανώλης ο Χιώτης. Απ’ αυτόνε ο Καπλάνης, κι ο Τζουανάκος, κι ο Χατζηχρήστος, κι ο Λεμονόπουλος, και άλλοι.. Τον Χιώτη τον ξεκίνησε ο Μπαγιαντέρας. Ο Χιώτης του ’παιζε τα τραγούδια και τραγουδάγανε μαζί. Δουλεύανε τότε μαζί. Και του Μπαγιαντέρα τα τραγούδια είναι διαλεχτά. Ένα κι ένα. Πολύ ωραία, όλο αρμονίες. Ζούσα μοναχός χωρίς αγάπη, Ψαροπούλα, Σαν μαγεμένο το μυαλό μου φτερουγίζει, Από βραδύς ξεκίνησα, Νυχτερίδα, Καπνουλού, και πολλά άλλα».
Τα πρώτα τραγούδια του Χιωτη..
Τα δυο πρώτα του τραγούδια που τα φωνογράφησε σε ηλικία 17 ετών, το 1938, σε δίσκους 78 στροφών, ήταν (πρώτος δίσκος - Columbia) το χασάπικο «Καινούρια νιώθω τη ζωή» και η άλλη με το ζεϊμπέκικο «Παλιά μου αγάπη» -στίχοι/μουσική Χιώτη και Στεφανάκη Σπιτάμπελου, οπού τραγουδούν ο Θανάσης Ευγενικός με τον Μανώλη Χιώτη.
Το 1938 ο Χιώτης θα γραμμοφωνήσει και το πρώτο του οργανικό κομμάτι, «Το πέρασμα» το Χασ/κο σόλο του Μήτσου Μπαγιαντέρα, οπού παίζουν μαζί μπουζουκι!.
Ακολουθούν το 1939 ο δεύτερος δίσκος του -ως σύνθετης. Στην Odeon «Παραπονιέσαι και μου λες» και «Σπανιόλα όμορφη» (σε στίχους Στρ. Παγιουμτζής). Το 1939 θα πρωτοπεραστεί σε δίσκο και «Ο πασατέμπος» σε στίχους Γιώργου Γιαννακόπουλου, με την ερμηνεία της Ρόζας Εσκενάζη και του Ζαχαρία Κασιμάτη. Το 1940 «Το χρήμα δεν το λογαριάζω» (Γιατί δεν λες το ναι κι εσύ) με Στράτο Παγιουμτζή. Μετά από εμφανίσεις που διαρκούσαν λίγες μέρες (με Γιώργο Δερέμπεη ή Σωφέρ κ.α) η πρώτη φορά που εμφανίσθηκε σε πάλκο επαγγελματικά ήταν δίπλα στον Στράτο Παγιουμτζή, το 1937 περίπου, σε ένα ιστορικό ρεμπετάδικο εκείνης της εποχής, το «Δάσος» του Αντώνη Βλάχου. Από εκείνο το μαγαζί είχαν περάσει όλοι οι παλιοί, Μάρκος, Δελιάς, Μπάτης, Μπαγιαντέρας, ο Παπαϊωάννου, ο Κερομύτης κ.α.. Τότε ήταν που συνάντησε και τον Στεφανάκη Σπιτάμπελο, τον σπουδαίο μουσικό από τη Σύρο, ο οποίος, εκτός των άλλων, του αποκάλυψε τα μυστικά και τα παράξενα κουρδίσματα του αγαπημένου του μουσικού οργάνου, του μπουζουκιού..
Δισκογραφικά πριν από τον πόλεμο του ’40 είχε ηχογραφήσει όχι μόνο ως συνθέτης και οργανοπαίχτης-εκτελεστής, άλλα και ως τραγουδιστής-ερμηνευτής, άλλοτε (ντουέτο) δίπλα στον Παγιουμτζή, άλλοτε στον Μπαγιαντέρα και άλλοτε στην Ιωάννα Γεωργακοπούλου, στα τραγούδια: «Κάτω στον Αϊ-Διονύση» και «Μάτια γλυκά και γαλανά» του Μπαγιαντέρα , «Τα ωραία σου ματάκια» του Βαμβακάρη, «Με τράβηξαν τα νάζια σου» στίχοι Βασιλειάδης ή "Τσάντα" και το «Το ρολογάκι που φορείς» σύνθεση Π. Τούντα.
Από την ταινία "Χαμενοι Άγγελοι" του Νίκου Τσιφόρου (παραγωγης 1948-49) εμφανίζεται ο Μανώλης Χιώτης με τρίχορδο μπουζούκι, ερμηνεύει μαζί με τον κιθαρίστα Χρήστο Λαβίδα τη συνθεσή του "Εσυ είσαι η αιτία που υποφέρω".Στην ορχήστρα συμετέχει και ο Γιώργος Λάυκας (-->> εδω το βίντεο) |
- Έτσι, κι' όταν ο Χιώτης μαθαίνει τέλεια κιθάρα και το αρμονικό αυτό όργανο παύει να έχει γι' αυτόν κανένα μυστικό, βρίσκει ενδιαφέρον σ' ένα άλλο όργανο που μεσουρανεί εκείνη την εποχή: Στο αθάνατο μπουζούκι με τη γλυκιά φωνή και τους μοναδικούς στεναγμούς του!!..
..κι ο μεγάλος μας συνθέτης δεν ικανοποιείται απόλυτα. Καλό το όργανο, μα έχει πολύ περιορισμένες φωνές που δεν του δίνουν τη δυνατότητα να δημιουργεί αρμονικά ακόρντα για τα τραγούδια που ο Χιώτης συνθέτει στην εξέλιξή του, που μπορεί να είναι λαϊκά, ρεμπέτικα, μα είναι πολύ εξευγενισμένα και οι μελωδίες του πρωτότυπες!
Έτσι, στύβοντας το κεφάλι του κατεβάζει μια έμπνευση... Το τετράχορδο μπουζούκι
..κι ο μεγάλος μας συνθέτης δεν ικανοποιείται απόλυτα. Καλό το όργανο, μα έχει πολύ περιορισμένες φωνές που δεν του δίνουν τη δυνατότητα να δημιουργεί αρμονικά ακόρντα για τα τραγούδια που ο Χιώτης συνθέτει στην εξέλιξή του, που μπορεί να είναι λαϊκά, ρεμπέτικα, μα είναι πολύ εξευγενισμένα και οι μελωδίες του πρωτότυπες!
Έτσι, στύβοντας το κεφάλι του κατεβάζει μια έμπνευση... Το τετράχορδο μπουζούκι
Αιώνες μπροστά ... |
Σπανια φωτογραφια με τον "Μπεμπη" Στεργιoυ , Χιωτη , Γενιτσαρη, Λαυκα & Τσαγγαρη 1946
|
Γ. ΜΗΤΣΑΚΗΣ - ΣΤΕΛΛΑ ΧΑΣΚΗΛ - Μ. ΧΙΩΤΗΣ Στο "Πιγκαλς" |
Χιωτης, Μπινης και "Μπεμπης" Στο "Πιγκαλς" αρχες 1951 |
Μητσάκης & Χιώτης με φίλους στο Πίγκαλς (με μπλουζάκια ασορτί η ορχήστρα τους που μεριμνούσε ο Χιώτης για να είναι στην πένα στο πάλκο!) |
Διαφημιστικά από εφημερίδες, για τις εμφανίσεις από το "Συγκρότημα Μανωλη Χιωτη" (Στου "Καλαματιανου" - Στο Ναύπλιο - Στο "Πιγκαλς" - Στην "Τριανα") |
Ένα άτομο το οποίο έπαιξε σημαντικό ρόλο στη ζωή του ήταν η Μαίρη Λίντα, την οποία είχε ερωτευτεί από την πρώτη στιγμή που την είδε.. |
Ο αξέχαστος και ανεπανάληπτος συνθέτης της λαϊκής μας μουσικής, πέφτει με τα μούτρα στο καινούργιο μπουζούκι που έχει επινοήσει και κουράζεται αφάνταστα όχι μόνο για να γίνει δεξιοτέχνης εκτελεστής και σ' αυτό, αλλά και ν' ανακαλύψει τους κανόνες του παιξίματός του για να διευκολύνει τους συναδέλφους του που θα ήθελαν να το μάθουν. Και καταφέρνει γρήγορα κι αυτόν τον δεύτερο καλλιτεχνικό του άθλο. Το τετράχορδο (οκτάχορδο στην πραγματικότητα) μπουζούκι αρχίζει να ζητιέται και να παίζεται από τους μπουζουξήδες, που πολλά χρόνια ματαιοπονούσαν στα (δύσκολα) τρίχορδα μπουζούκια που, δυστυχώς (κατά τον Ν. Ρούτσο) κυκλοφορούν ακόμα στα πάλκα και στις κομπανίες.
Και ο Μ. Χιώτης με την επινόησή του αυτή, γίνεται αιτία να χωριστούν οι ρεμπέτες μουσικοί σε δυο αντιμαχόμενες κατηγορίες: Στους «τρίχορδους» και στους «τετράχορδους». Και κάθε παράταξη υποστηρίζει την προτίμησή της με πολλά επιχειρήματα! Περισσότεροι είναι οι «τρίχορδοι» που κατηγοράνε το «τετράχορδο» πως δεν είναι γνήσιο μπουζούκι...
Η καλή τύχη βοηθάει τον Χιώτη σαν επινοητή του τετράχορδου μπουζουκιού και δημιουργού των νέων δυνατοτήτων του στη ρεμπέτικη μουσική: Γιατί το πρώτο τραγούδι που ο Μανώλης συνθέτει με το καινούργιο του τετράχορδο είναι το περίφημο και ανεπανάληπτο τραγούδι «Ο Πασατέμπος» (Στη τρίτη εκτέλεση του ήδη γνωστού τραγουδιού του, με Χιώτη & Στελλακη), το 1946, πάνω σε στίχους του Γ. Γιαννακόπουλου, όπως προαναφέραμε. Το τραγούδι αυτό είναι ένα τρομακτικά μεγάλο σουξέ στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και από το 1939 που πρωτογράφτηκε μέχρι και σήμερα κρατάει τα σκήπτρα σε κατανάλωση μικρών και μεγάλων δίσκων.
Μανώλης Χιώτης & Μαίρη Λίντα, στο θέατρο "Ριάλτο" στην επιθεώρηση "Γρανίτα από Χωνάκι" το 1958 !!! |
~Παντρεύτηκε τρεις φορές με ερμηνεύτριες των τραγουδιών του, κατά σειρά με τη Ζωή Νάχη, τη Μαίρη Λίντα και τη Μπέμπα Κυριακίδου.
1949 στην Πάτρα, στο κέντρον "Βαζουρα", ο Μανώλης Χιώτης με τον παρτενέρ του Γιώργο Γοζαδίνο και με την Ιωάννα Γεωργακοπούλου!. |
O Γρηγόρης Μπιθικώτσης με τον Μανώλη Χιώτη στο στούντιο της Κολούμπια (columbia) τη δεκαετία του '60. |
Ο Χιώτης οφείλει πολλά στον Στεφανάκη Σπιτάμπελο που τον φιλοξένησε τρία χρόνια στο σπίτι του (1937 - 1939). Ο ίδιος έλεγε: «Ο Στεφανάκης, ο δάσκαλός μου».
Σαν συνθέτης είναι ομόφωνα δεκτός σαν ένας από τους κορυφαίους του λαϊκού μας τραγουδιού!!
Οι περισσότερες από τις συνθέσεις του έγιναν μεγάλες επιτυχίες. Τα τραγούδια του Χιώτη θα μείνουν αθάνατα. Αλλά και σαν τραγουδιστής ερμήνευσε τόσο δικές του συνθέσεις όσο και άλλων με ιδεώδη τρόπο. Με δικά του συγκροτήματα γύρισε όλο τον κόσμο και έκανε αγαπητό το λαϊκό μας τραγούδι και το μπουζουκι παντού!!!..
Μανώλης Χιώτης |
Χιώτης με τρίχορδο! |
Ο Χιώτης ήταν "killer".. Έβγαινε μπροστά στον κόσμο με αυτό το ψύχραιμο και μπλαζέ βλέμμα του και τους "πυροβολούσε" όλους ..με το μπουζούκι του!!!.. (Δεκ.'60) |
Χιώτης, Θεοδωράκης, Μπιθικώτσης, στα στούντιο της Columbia για τον «Επιτάφιο» |
Ο πρώτος Επιτάφιος ενορχηστρώνεται από τον Χατζιδάκη και ερμηνεύεται από τη Μούσχουρη στο ύφος του ελαφρού ευρωπαΐζοντος ελληνικού τραγουδιού. Το αποτέλεσμα δεν φαίνεται να ικανοποιεί τον Θεοδωράκη και τον Λαμπρόπουλο, διευθυντή της Κολούμπια και σπουδαίο παραγωγό. Έτσι, συμβαίνει κάτι ασυνήθιστο για τη δισκογραφία που ανοίγεται πολύ επιλεκτικά και προσεκτικά στο νέο για την Ελλάδα φορμάτ του δίσκου μακράς διαρκείας. Μέσα σε λίγες βδομάδες το ίδιο έργο ηχογραφείται ξανά με διαφορετική λογική και αισθητική, σε διαφορετική εταιρία δίσκων. Οι δεύτερες εκτελέσεις καινούργιων τραγουδιών που κυκλοφορούν σε δισκάκια 45 στροφών είναι ρουτίνα, αλλά στις 33 στροφές είναι τολμηρό. Ο δημιουργικός Λαμπρόπουλος το πραγματοποιεί. Ο δεύτερος Επιτάφιος έχει διαφορετικό καλλιτεχνικό σχήμα και προσανατολισμό..
Εκει αναλαμβάνει ο Χιώτης ..!!!
... εξαίρετος συνθέτης ρεμπέτικων, λαϊκών και ελαφρών τραγουδιών και μεγάλος δεξιοτέχνης του μπουζουκιού, με δικό του ήχο και στυλ.. Δηλαδή, ο καταλληλότερος μουσικός για να μπορέσει ο Θεοδωράκης να βρει έναν καινούργιο δρόμο εντάσσοντας τις θαυμάσιες μελωδίες του στο δημοφιλέστερο είδος μουσικής το οποίο όμως δεν κατέχει. Ακούγοντας τις εισαγωγές και τα σόλο του Χιώτη, στα πρώτα τραγούδια του Θεοδωράκη, αντιλαμβάνεται κανείς το ρόλο του στη διαμόρφωση του τελικού ακούσματος. Τα «λαϊκοποιεί» διατηρώντας την «ελαφρότητα» που είναι πλησιέστερη στην αισθητική του Θεοδωράκη. Στα τραγούδια του Μίκη, στους δίσκους Επιτάφιος, Αρχιπέλαγος, Λιποτάκτες, Πολιτεία και στις πρώτες συναυλίες στο «Κεντρικόν», το 1961, ο Μανώλης Χιώτης βάζει τη σφραγίδα του προτού παραδώσει τη σκυτάλη στο δίδυμο Κώστα Παπαδόπουλου-Λάκη Καρνέζη και στον άλλο μεγάλο συνθέτη και βιρτουόζο Γιώργο Ζαμπέτα. Αλλά, πολύ σημαντικός στη διαμόρφωση του νέου ήχου, χάρη στον Λαμπρόπουλο, είναι και το μεγαθήριο της εποχής Στέλιος Καζαντζίδης, που ερμηνεύει τραγούδια του Μίκη μαζί με την παρτενέρ του Μαρινέλα, ενώ ο Χιώτης έχει κοντά του τη Μαίρη Λίντα.
Εκει αναλαμβάνει ο Χιώτης ..!!!
... εξαίρετος συνθέτης ρεμπέτικων, λαϊκών και ελαφρών τραγουδιών και μεγάλος δεξιοτέχνης του μπουζουκιού, με δικό του ήχο και στυλ.. Δηλαδή, ο καταλληλότερος μουσικός για να μπορέσει ο Θεοδωράκης να βρει έναν καινούργιο δρόμο εντάσσοντας τις θαυμάσιες μελωδίες του στο δημοφιλέστερο είδος μουσικής το οποίο όμως δεν κατέχει. Ακούγοντας τις εισαγωγές και τα σόλο του Χιώτη, στα πρώτα τραγούδια του Θεοδωράκη, αντιλαμβάνεται κανείς το ρόλο του στη διαμόρφωση του τελικού ακούσματος. Τα «λαϊκοποιεί» διατηρώντας την «ελαφρότητα» που είναι πλησιέστερη στην αισθητική του Θεοδωράκη. Στα τραγούδια του Μίκη, στους δίσκους Επιτάφιος, Αρχιπέλαγος, Λιποτάκτες, Πολιτεία και στις πρώτες συναυλίες στο «Κεντρικόν», το 1961, ο Μανώλης Χιώτης βάζει τη σφραγίδα του προτού παραδώσει τη σκυτάλη στο δίδυμο Κώστα Παπαδόπουλου-Λάκη Καρνέζη και στον άλλο μεγάλο συνθέτη και βιρτουόζο Γιώργο Ζαμπέτα. Αλλά, πολύ σημαντικός στη διαμόρφωση του νέου ήχου, χάρη στον Λαμπρόπουλο, είναι και το μεγαθήριο της εποχής Στέλιος Καζαντζίδης, που ερμηνεύει τραγούδια του Μίκη μαζί με την παρτενέρ του Μαρινέλα, ενώ ο Χιώτης έχει κοντά του τη Μαίρη Λίντα.
1961 |
MANOLIS HIOTIS |
Ο Γιώργος Γοζαδίνος με την κιθάρα του, πίσω ο τεράστιος Μανώλης Χιώτης με τρίχορδο!. Αριστερα η Ζωή Νάχη (η πρώτη του σύζυγος του), μαζί στις αρχές τις δεκαετίας του '50 είχαν φτιάξει το συγκρότημα "Τρίο Χιώτη". |
Συμπερασματικά, ο Μ. Χιώτης, παρά τις διαφοροποιήσεις του ήταν ένας ρεμπέτης, τόσο στη ζωή του όσο και στις δημιουργίες του.
Δικαιολογημένα ο Μπαγιαντέρας είπε, σ' ένα τραγούδι του:
«Είδα ακόμα κι ένανε
το Χιώτη το Μανώλη
που με το μπουζουκάκι του
γλεντούσαν κι οι διαβόλοι»...
απο δεξια:Ο Τάκης Λαμπρόπουλος (Columbia*),ο Γιαννης Παπαϊωάννου, η Μαίρη Λίντα, ο Μανώλης Χιώτης, ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης και διπλα του ο μουσικο/συνθετης Χρηστος Κολοκοτρώνης! στο κέντρο "ΦΑΛΗΡΙΚΟΝ" το 1963 |
Μανώλης Χιώτης & Στέλιος Καζαντζίδης |
Μαίρη Λίντα, Μανώλης Χιώτης, Μαρινελλα και Στέλιος Καζαντζίδης, πρόβες στο σπίτι του Χιωτη! |
Κάνουνε παρέα , ηχογραφούν τραγούδια και ο Χιώτης είναι εκείνος που μεταμορφώνει τον Καζαντζίδη από τον ανατολίτη με το μουστάκι («κόψε ρε Στέλιο αυτή τη βούρτσα» του έλεγε!) και το ρεμπέτικο ύφος (πάνω από 100 τραγούδια του στην περίοδο 1952 – 1955 έχουν τα χαρακτηριστικά του πιο ρεμπέτικου ύφους) στον νεανικό ευέλικτο τραγουδιστή που έχει μια μοναδική ευχέρεια να μεταμορφώνεται ερμηνευτικά..!!!!
Ο Χιώτης είναι ωστόσο γνωστός και για μια ακόμα καινοτομία του: τα κέντρα διασκέδασης! Μετά τον πόλεμο συλλαμβάνει την ιδέα ενός «καθαρού» νυχτερινού κέντρου που ο κόσμος θα μπορούσε να διασκεδάσει χωρίς «παρατράγουδα»: ανοίγει το κοσμικό κέντρο «Πίγκαλς», που έμελλε να είναι και το πρώτο «κοσμικό κέντρο» της Αθήνας.
Στη δεκαετία του 1960 μάλιστα ο Χιώτης περιλαμβανόταν μόνιμα στον ειδικό πίνακα του υπουργείου Εξωτερικών με καλλιτέχνες στους οποίους θα μπορούσαν να διασκεδάσουν οι υψηλοί προσκεκλημένοι και οι βασιλικοί επισκέπτες της χώρας!.
Το 1960 ανήκει στον Χιώτη, ο οποίος μεσουρανεί έχοντας ήδη κερδίσει το στοίχημά του: το τετράχορδο μπουζούκι του έχει καθιερωθεί, παρά τις σφοδρές αντιρρήσεις των οργανοπαικτών του κλασικού τρίχορδου, που το χλεύαζαν ως «κιθαρομπούζουκο», και το συναντάμε πλέον παντού: από νυχτερινά κέντρα και συναυλίες μέχρι τον κινηματογράφο και τις τουρνέ, έως και... τον Λευκό Οίκο!
.. Ο Μ. Χιώτης γυρω στο 1955 πήγε στην Αμερική όπου δούλεψε ως και κιθαρίστας σε μαγαζιά. Εκεί άκουσε και άλλα είδη μουσικής όπως Μπλούζ, Τζάζ, Αφρο- Κουβανέζικη Λάτιν. Οι επιρροές κυρίως από Λάτιν μουσική είναι εμφανέστατες σε αρκετά τραγούδια του, ενώ και στα μαγαζιά που δούλεψε μετά την επιστροφή του στην Ελλάδα, η ορχήστρα του περιείχε πνευστά-κρουστά και όχι μόνο έγχορδα όπως οι ορχήστρες της εποχής στην Ελλάδα..
Ο Χιώτης είναι ωστόσο γνωστός και για μια ακόμα καινοτομία του: τα κέντρα διασκέδασης! Μετά τον πόλεμο συλλαμβάνει την ιδέα ενός «καθαρού» νυχτερινού κέντρου που ο κόσμος θα μπορούσε να διασκεδάσει χωρίς «παρατράγουδα»: ανοίγει το κοσμικό κέντρο «Πίγκαλς», που έμελλε να είναι και το πρώτο «κοσμικό κέντρο» της Αθήνας.
Μανώλης Χιώτης παίζοντας βιολί και Μαίρη Λίντα!! ( στο παλκο ) |
Μανώλης Χιώτης & Μαίρη Λίντα |
1961 _ Ν.Σμυρνη Γρηγόρης Μπιθικώτσης, η Μαίρη Λίντα, ο Στέλιος Καζαντζίδης, ο Μίκης Θεοδωράκης, η Μαρινέλλα, ο Γιάννης Δέδες, ο Μανώλης Χιώτης !!!! |
Χριστουγεννα στο σπίτι της Κυψέλης Μανώλης Χιώτης με Μαίρη Λίντα "γεια σου Μάγκα Μανώλη!" |
ΧΙΩΤΗΣ & ΤΑΤΑΣΟΠΟΥΛΟΣ δυο μεγάλοι δεξιοτέχνες μουσικοί! |
Το 1960 ανήκει στον Χιώτη, ο οποίος μεσουρανεί έχοντας ήδη κερδίσει το στοίχημά του: το τετράχορδο μπουζούκι του έχει καθιερωθεί, παρά τις σφοδρές αντιρρήσεις των οργανοπαικτών του κλασικού τρίχορδου, που το χλεύαζαν ως «κιθαρομπούζουκο», και το συναντάμε πλέον παντού: από νυχτερινά κέντρα και συναυλίες μέχρι τον κινηματογράφο και τις τουρνέ, έως και... τον Λευκό Οίκο!
Νικος Πουρπουρακης & Μανωλης Χιωτης στην Αμερικη !!! (ευχαριστουμε τον Κυριο Πουρπουρακη για την φωτογραφια!) |
.. Ο Μ. Χιώτης γυρω στο 1955 πήγε στην Αμερική όπου δούλεψε ως και κιθαρίστας σε μαγαζιά. Εκεί άκουσε και άλλα είδη μουσικής όπως Μπλούζ, Τζάζ, Αφρο- Κουβανέζικη Λάτιν. Οι επιρροές κυρίως από Λάτιν μουσική είναι εμφανέστατες σε αρκετά τραγούδια του, ενώ και στα μαγαζιά που δούλεψε μετά την επιστροφή του στην Ελλάδα, η ορχήστρα του περιείχε πνευστά-κρουστά και όχι μόνο έγχορδα όπως οι ορχήστρες της εποχής στην Ελλάδα..
Ο Μανωλης Χιωτης με την Μ. Λιντα και την μοντερνα ορχηστρα του!. Απο την ταινία "Σχολή για σωφερίνες" (Ο Βέγγος σωφεράντζα) το 1964. |
Μανώλης Χιώτης, η φώτο ενδέχεται να είναι από την 2η επίσκεψη τού Εμμανουήλ στο Αμέρικα, το 1959.. στο κέντρο «Port Said» (Πορτ Σαιντ). |
(Δημήτρης Ν. Μανιάτης «Κοσμοπολίτες του μπουζουκιού», Τα Νέα, Σάββατο 22/1/2011)
+ ΕΔΏ ΗΧΗΤΙΚΌ ΝΤΟΚΟΥΜΈΝΤΟ Μανώλης Χιώτης, Μαίρη Λίντα ΖΩΝΤΑΝΆ ΣΤΗΝ ΑΜΕΡΙΚΉ 1965
Μανώλης Χιώτης 1964 |
ΖΑΜΠΕΤΑΣ - ΧΙΩΤΗΣ - ΛΙΝΤΑ ΗΠΑ 1959 |
ΧΙΩΤΗΣ ΚΑΖΑΝΤΖΙΔΗΣ & ΜΑΡΙΝΕΛΑ |
Καλοκαιρι 1961. Από την 100ή παράσταση της επιθεώρησης "Αρχιπέλαγος", των Σακελλάριου-Γιαννακόπουλου, στο θέατρο Μετροπόλιταν. |
Χιώτης /Λίντα |
1966 - Manolis Hiotis and Mary Linda |
Ο κιθαρίστας Παναγιώτης Σιμιτσής, ο Μανώλης Χιώτης και ο βιρτουόζος ακορντεονίστας Λάζαρος Κουλαξίζης, σε κοινή τους εμφάνιση στο "Grecian Gardens" στο Σικάγο το 1967. ...και πιθανότατα χωρίς τη Μαίρη Λίντα!! Η φωτογραφία πρωτοδημοσιεύτηκε στην εφημερίδα ΓΕΡΑ , τεύχος 37 , Ιανουάριος – Μάρτιος 2000 , σε σχετικό άρθρο του Στρατή Καραγιασσώτη για τους μουσικούς της Γέρας. ΠΗΓΗ |
Μανώλης Χιώτης & Μπεμπα Κυριακίδου 1968-'69 |
Μανώλης Χιώτης ο άτυχος στον έρωτα: Παρά το ότι αγάπησε και αγαπήθηκε παράφορα, τελικά οι σχέσεις του ήταν δύσκολες... |
Μ. ΧΙΩΤΗΣ και κεφι στο "Ακροπολ" 1969 (Πατησίων) Καθιστος με το μπουζουκι ο Χρ. Νικολοπουλος σε νεαρη ηλικια.. ..ΚΑΙ ΤΟ ΠΙΑΤΙΚΟ ΚΑΡΓΑ.. |
Στά 1968 ο Μανώλης Χιώτης ηχογράφησε γιά λογαριασμό τής ΒΕΝΤΕΤΤΑ 16 τραγούδια του. Τήν δισκογραφία αυτή τού Μανώλη Χιώτη τήν κατέγραψε ο Αντώνης Κόντος καί δημοσιεύθηκε στό τεύχος 21 τού περιοδικού «Λαϊκό τραγούδι»:
1. Στό ακρωτήρι (Μανώλη Χιώτη & Γιώργου Βρούβα) μέ τόν Μανώλη Αγγελόπουλο
2. Τό δικό μου τό αγόρι (Μανώλη Χιώτη) μέ τούς Αννούλα Βασιλείου + Μανώλη Χιώτη
3. Σέ είδανε παλιόπαιδο (Μανώλη Χιώτη & Γιώργου Βρούβα) μέ τούς Αννούλα Βασιλείου + Μανώλη Χιώτη
4. Τό μπουζούκι μου απόψε (Μανώλη Χιώτη) μέ τόν Μανώλη Αγγελόπουλο
5. Άσε με λίγο (Μανώλη Χιώτη) μέ τούς Μανώλη Χιώτη + Μπέμπα Κυριακίδου
6. Τό αγόρι μου περνάει (Μανώλη Χιώτη & Γιώργου Βρούβα) μέ τούς Μπέμπα Κυριακίδου + Μανώλη Χιώτη
7. Νυχτιάτικα (Μανώλη Χιώτη) μέ τούς Μπέμπα Κυριακίδου + Μανώλη Χιώτη
8. Χελιδόνι μές τό χιόνι (Μανώλη Χιώτη & Γιώργου Βρούβα) μέ τούς Μπέμπα Κυριακίδου + Μανώλη Χιώτη
9. Δείχτε μου έναν άνθρωπο (Μανώλη Χιώτη) μέ τούς Πόλυ Πάνου + Μανώλη Χιώτη
10. Μέσα στή νύχτα (Μανώλη Χιώτη) μέ τούς Πόλυ Πάνου + Μανώλη Χιώτη
11. Άδικα μή μού κολλάς (Μανώλη Χιώτη) μέ τούς Μανώλη Αγγελόπουλο + Αννούλα Βασιλείου + Μανώλη Χιώτη
12. Γιά νά σ’ έχω όπα όπα (Μανώλη Χιώτη) μέ τούς Μανώλη Αγγελόπουλο + Αννούλα Βασιλείου + Μανώλη Χιώτη
13. Δέν θέλω τίποτα (Μανώλη Χιώτη) μέ τόν Μανώλη Χιώτη
14. Δέν σέ θέλω τώρα (Μανώλη Χιώτη) μέ τόν Μανώλη Χιώτη
15. Δέν μού τό πες ότι είσαι παντρεμένος (Μανώλη Χιώτη) μέ τούς Πόλυ Πάνου + Μανώλη Χιώτη
16. Παναγιά μου κάτι μάτια (Μανώλη Χιώτη) μέ τούς Πόλυ Πάνου + Μανώλη Χιώτη
Ο Μανώλης Χιώτης με την Κυριακίδου (1969) |
Χιώτης & Κυριακίδου |
Μανώλης Χιώτης και Μπέμπα Κυριακίδου (1969). |
*Περισσότερα για την Μπέμπα Κυριακίδου στο rebetcafe <--
Ο Αντώνης Κόντος αναφέρει τέσσερα τραγούδια τό 1970, δύο μέ τόν Γιάννη Μπογδάνο, λογικά τά τελευταία στά οποία έπαιξε καί δύο μέ τόν Γιώργο Χατζηαντωνίου πού ηχογραφήθηκαν τόν Μάιο τού 1970 μέ μπουζούκι τόν Σπόρο. "Θά κάνω ότι πέθανα" καί "Έτσι γουστάρω εγώ", καθαρά Χιώτικο τραγούδι. Εκδόθηκαν μέ τό label CORONET. Ο άνθρωπος ήταν ιδιοφυία. Ατέλειωτος στίς εμπνεύσεις του. Μετά τό 1969 ο Χιώτης ήταν ψυχικά καταβεβλημένος καί μέ προβλήματα υγείας στήν καρδιά. Εκείνη τήν περίοδο έμενε στό εξοχικό του στόν Ωρωπό, κοντά στίς φυλακές Ωρωπού πού έγινε η επίσκεψη στήν οποία αναφέρθηκε ο Θεοδωράκης. Ο Χατζηδουλής έψαχνε άν ο Χιώτης έφαγε ξύλο από ασφαλίτες γιά αυτό, τήν άλλη μέρα γιατί υπήρχαν μαρτυρίες. Αυτό από τό βιβλίο τού Αλτή ΛΑΙΚΑ ΠΟΡΤΡΕΤΑ ΙΙ (καί όχι ράδιο αρβύλα). Τά τραγούδια τού Χατζηαντωνίου παίζει νά γράφτηκαν τόν Φεβρουάριο τού 1970. Τά τραγούδια τού Μπογδάνου είναι τά "Έχω μπλεχτεί έχω μπλεχτεί" καί "Μάντεψε ποιά ήρθε". Ο Γιάννης Μπογδάνος νομίζω είναι ανηψιός τού Μητσάκη καί ήταν ο πρώτος ερμηνευτής τού "Πεζοδρόμιου', πού γνωρίσαμε ώς "Τί γυρεύεις παληκάρι" από τον Στέλιο. Γιά τό 1969 βρήκα δύο τραγούδια στόν κατάλογο μέ τήν Μπέμπα Κυριακίδου τά "Μάζεψε τά πράγματά σου καί "Τί κορίτσι είμαι εγώ" από τήν ΗΜV.
Ο Χιώτης, πέθανε το 1970, αλλα άφησε πίσω του έναν πολύ μεγάλο αριθμό τραγουδιών, τα οποία ακούγονται και σήμερα παντού!
-Με τον θάνατο του, το «ΚΕΝΟ» στο τραγούδι μας έγινε ακόμα μεγαλύτερο...
Hiotis was born in Thessaloniki Greece in March 21 1921.
He started his career as a quitar player but some time he started playing bouzouki.
Hiotis wasn't simply a great bouzouki player. He was also an excellent composer who wrote too many great songs and solos....!!!!!
He had great success in Greece where his songs remain still very popular today.
He wrote in both rebetico and popular style.
He had great succsess in the USA too and he was invited at 1964 in the White House to performe for Lyndon Johnson's birthday.
One of the frequent costumers in the club Hiotis used to play in the US was Jimie Hendrix who was a great fun of Hiotis.
Ones a reported said to Hendrix "Jimie you are the best quitar player in the world" and Hendrix replied "you sould hear Manolis Hiotis playing first and then to say who's the best".
Manolis Hiotis was the person who added the 4th double string in the bouzouki and improved it very much.
He died at 21 of March 1970 at the age of 49 due to a heart attack
Διαμαντής Χιώτης !!!
*Diamantis Hiotis Ο γιος του Μανώλη, Διαμαντής (της Ζωής Νάχη) εξαιρετικός!!. παλιός Rocker, με τα συγκροτήματα της δεκαετίας '60 και '70, με ιδιαίτερο νεύρο και πολυσύνθετο ταλέντο (αλλά τον "έθαψαν" για τα καλά), παίζει 4-5 όργανα... πειραματιζόταν και αυτός.. (αν έχεις φλέβα!).
-Με τον θάνατο του, το «ΚΕΝΟ» στο τραγούδι μας έγινε ακόμα μεγαλύτερο...
Ο Χιώτης σολάρει με την ηλεκτρική κιθάρα του. 1970 |
" Manolis Hiotis - The King " |
He started his career as a quitar player but some time he started playing bouzouki.
Hiotis wasn't simply a great bouzouki player. He was also an excellent composer who wrote too many great songs and solos....!!!!!
He had great success in Greece where his songs remain still very popular today.
He wrote in both rebetico and popular style.
He had great succsess in the USA too and he was invited at 1964 in the White House to performe for Lyndon Johnson's birthday.
One of the frequent costumers in the club Hiotis used to play in the US was Jimie Hendrix who was a great fun of Hiotis.
Ones a reported said to Hendrix "Jimie you are the best quitar player in the world" and Hendrix replied "you sould hear Manolis Hiotis playing first and then to say who's the best".
Manolis Hiotis was the person who added the 4th double string in the bouzouki and improved it very much.
He died at 21 of March 1970 at the age of 49 due to a heart attack
*Διαμαντής Χιώτης - 1975 |
*Diamantis Hiotis Ο γιος του Μανώλη, Διαμαντής (της Ζωής Νάχη) εξαιρετικός!!. παλιός Rocker, με τα συγκροτήματα της δεκαετίας '60 και '70, με ιδιαίτερο νεύρο και πολυσύνθετο ταλέντο (αλλά τον "έθαψαν" για τα καλά), παίζει 4-5 όργανα... πειραματιζόταν και αυτός.. (αν έχεις φλέβα!).
Ο Διαμαντής Χιώτης στα 1976 με τον τραγουδιστή Γιωργο Δερμιτζακη, καταγωγή απο Χανιά. |
Διαμαντής Χιώτης, Ρίτα Σακελλαρίου και Κατερίνα Στανίση (στην ΕΡΤ). -ΔΕΣ ΕΔΩ- |
Μανώλης Χιώτης, το φαινόμενο, ο μεταρρυθμιστής, ο μάγκας, ο θρύλος..
+ Άγνωστες πτυχες και γεγονοντα μας διηγιέται ο μπάρμπα-Δημήτρης Γαλάνης, ομογενης όπου έζησε το ρεμπέτικο και το λαικο, Ελλαδα και εξωτερικο. Ο ιδιος μας εξιστορει:
"Εκτος απο Ασσος του μπουζουκιου ο Χιωτης ηταν και παληκαρας!. Στην Νεα Υορκη δουλεψε για χρονια σε ενα μαγαζι.. Αλλα ο 'μποσης' υστερα απο απαιτησεις (αμερικανων) πελατων εβαλε και αμερικανικη μουσικη. Επειδη τα χειροκροτηματα στον Χιωτη ηταν πολυ περισοτερα (για το παιξημο του Μανωλη!).., οι Αμερικανοι απο ζηλια αρχησαν να χλευαζουν το παιξημο του Χιωτη.., οπου μια μερα ηρθαν στα χερια με αποτελεσμα ο Χιωτης να σωριασει 6, τον εναν πανω στον αλλον!.
Τοτε ο αφεντικος εδιωξε τον Χιωτη λεγωντας
' Εσυ μου διελυσες το μαγαζι, ουτε απ'εξω να μην περασεις..'
Λιγες ημερες μετα, μια πολυ πλουσια Αμερικανα, ψαχνωντας βρηκε τον Χιωτη και τον καλεσε να δουλεψει στο μαγαζι.. Ο Χιωτης ειπε 'Δεν μπορω αφου με εδιωξε..'
Η Αμερικανα του ειπε: 'Αγορασα το μαγαζι για σενα και για μενα.'
Ζησαν μαζι για λιγο και η Αμερικανα πεθανε και το μαγαζι εμεινε του Χιωτη!, οπου το πουλησε με μεγαλες κονομισιες για τον Μανωλη.. Δ.Γ Γεια σας μαγκες!."
Ο Μανώλης Χιώτης ρίχνει τις (μοναδικές) πενιές του στην Αμερική. Στην κιθάρα ο Δημήτρης Κολιας. * Από: Μανώλης Χιώτης-"ο μάγκας που έβαλε κολόνια στο τραγούδι"-Αντώνης Κασίτας. |
Η ΤΕΧΝΙΚΗ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΓΑΛΕΙΟ ΣΥΝΘΕΣΗΣ ΤΟΥ ΜΑΝΩΛΗ ΧΙΩΤΗ ΑΝΕΚΤΙΜΗΤΗ !!!
Μερικές μεγάλες συνθέσεις του Μανώλη Χιώτη:
Αγωνίες - καρδιοχτύπια Μανώλης Χιώτης
Αν είσαι μάγκας όπως λες Αλέκος Σακελλάριος
Αν ήξερες ποιος είμαι εγώ Χρήστος Κολοκοτρώνης, Θεσσαλός
Άνθρωπε δυστυχισμένε Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου
Άνοιξε και μετάνιωσα Μανώλης Χιώτης
Απότομα Μανώλης Χιώτης
Απόψε έχω μεγάλο πόνο Μανώλης Χιώτης
Απόψε φίλα με ( Η τελευταία νύχτα ) Χρήστος Κολοκοτρώνης, Θεσσαλός
Αφού το θες Μανώλης Χιώτης
Βουνό με βουνό Μανώλης Χιώτης
Βρε σαν τα χιόνια Χρήστος Κολοκοτρώνης, Θεσσαλός
Γράμματα μου στέλνεις ( Δε γιατρεύεται ο πόνος ) Νίκος Δαλέζιος
Δε θέλω πια να ξαναρθείς Μανώλης Χιώτης
Έγινα μόνος μου γιατρός Χρήστος Κολοκοτρώνης, Θεσσαλός
Εγώ το πλουσιόπαιδο Χρήστος Κολοκοτρώνης, Θεσσαλός
Έξω απ' άδικο Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου
Έρωτά μου κατεργάρη Μανώλης Χιώτης
Εσένα μόνο αγαπώ ( Μη μου ζαλίζεις το μυαλό ) Μανώλης Χιώτης
Εσύ δεν είσαι άνθρωπος Χρήστος Κολοκοτρώνης, Θεσσαλός
Εσύ είσαι η αιτία που υποφέρω Μανώλης Χιώτης
Έφυγες και πού μ' αφήνεις Χρήστος Κολοκοτρώνης, Θεσσαλός
Η σκούνα Μανώλης Χιώτης
Η σούστα ( Τα πεταλάκια ) Νίκος Ρούτσος
Ηλιοβασιλέματα Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου
Θα μου βάλεις την κουλούρα Κώστας Κοφινιώτης
Θα σου πω το μυστικό μου ( Αφού μου λες πως είσαι φίλος μου καλός ) Μανώλης Χιώτης
Θέλω απόψε να γλεντήσω Μανώλης Χιώτης
Θέλω να πω τον πόνο μου Χρήστος Κολοκοτρώνης, Θεσσαλός & Μανώλης Χιώτης
Θεσσαλονίκη μου Χρήστος Κολοκοτρώνης, Θεσσαλός
Καλύτερα μια μαχαιριά Χρήστος Κολοκοτρώνης, Θεσσαλός
Καρδιά μου πάψε να πονάς Αιμίλιος Σαββίδης, Σαβαίμ, Βοσπορινός
Κατεργάρα Μη διαθέσιμο 26/03/2009
Κίνδυνος θάνατος Νίκος Μουρκάκος
Κλάψε με μάνα μου γλυκιά Χρήστος Κολοκοτρώνης, Θεσσαλός
Λαός και Kολωνάκι Μανώλης Χιώτης
Μαρία τσιγγάνα Μανώλης Χιώτης
Με κυνηγούν τ' αδέρφια σου Μανώλης Χιώτης
Μελαχροινή τσιγγάνα μου Χρήστος Κολοκοτρώνης, Θεσσαλός
Μη μου χαλάς τα γούστα μου Χρήστος Κολοκοτρώνης, Θεσσαλός
Μοιάζεις κι εσύ σαν θάλασσα Μανώλης Χιώτης
Μονότερμα ( Παίζεις με τον πόνο μου ) Μανώλης Χιώτης
Ο πασατέμπος Γιώργος Γιαννακόπουλος
Πάρε με στο τηλέφωνο Μανώλης Χιώτης
Πάρε το δάκρυ μου Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου
Παρτίδες ( Βρε μάγκα το παράκανες ) Χαράλαμπος Βασιλειάδης, Τσάντας
Περασμένες μου αγάπες Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου
Πολλές φορές Χρήστος Κολοκοτρώνης, Θεσσαλός
Σβήσε τη φλόγα Μανώλης Χιώτης
Σε λίγα δευτερόλεπτα (Όσα φέρνει η ωρα)
Σήκω κοπέλα μου Μανώλης Χιώτης
Σκότωσέ με ( Το μαχαίρι ) Χρήστος Κολοκοτρώνης, Θεσσαλός
Τέτοια χαρά δε θα τη δεις Μανώλης Χιώτης
Την έδιωξα κι όμως την αγαπώ Χρήστος Κολοκοτρώνης, Θεσσαλός
Το γκαρσόνι Μανώλης Χιώτης
Το κλάμα της πενιάς Χρήστος Κολοκοτρώνης, Θεσσαλός
Το ξεκρέμασα απόψε ( Το παλιό μου μπουζουκάκι ) Μανώλης Χιώτης
Το τελευταίο ποτηράκι Μέλπω Κολοκοτρώνη
Το φτωχοκάλυβο Μανώλης Χιώτης
Το φτωχομπούζουκο Μανώλης Χιώτης
Το χρήμα δεν το λογαριάζω Μανώλης Χιώτης
Τρελό κορίτσι ( Πάλι στις τρεις ήρθες εχτές να κοιμηθείς ) Μανώλης Χιώτης
Μανώλης Χιώτης - Άρχοντας ρεμπέτης |
Μανώλης Χιώτης |
* BINTEO / MOYΣIKH ...♬♭♬ ♪ ♭♪
-->> playlist Hiotis Solo & Songs *<---
Χιώτης Μανώλης |
+ ΝΤΟΚΟΜΑΝΤΕΡ ΓΙΑ ΤΟΝ Μ. ΧΙΩΤΗΑπό την τηλεοπτική εκπομπής της ΕΤΡ "Οι παλιοί μας φίλοι" (1985) Παρουσιαστής: Γιώργος Παπαστεφάνου (βίντεο) -
Χιώτης /Λίντα |
Στην "Τριάνα" Χιώτης (τρίχορδο), Λίντα, Μητσος Ευσταθιου (αριστερα), Λαζαρου στο βιολι κ.α |
Χιώτης, Λίντα, Γιωργος Γοζαδίνος (1955) |
Χιώτης τρίχορδο |
Μπουζούκι Μανώλη Χιώτη 1961 (τετράχορδο πεταλούδα) |
Σε κάποιο κέντρο (ίσως στην Πλάκα) τη δεκαετία του '60. Μανώλης Χιώτης, Μαιρη Λίντα. - Αριστερά με βέλος ο Τέρης Χρυσός (Ελευθέριος Χρυσόγελος). |